Sosiaalisen median hyödyntäminen brändin markkinoinnissa : Case: SINISALO
Malinen, Laura (2017)
Malinen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121721696
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä brändin markkinoinnissa. Työn tarkoituksena oli selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia brändi voi käyttää, ja minkälaista markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa.
Tutkimus toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena L-Fashion Group Oy:n tavaramerkille, SINISALO:lle. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti sosiaalisen median kanavia. Esitellyt kanavat on valittu SINISALO:n moottorikelkkavarusteiden kohdemaiden mukaan. Kanavien esittelyn jälkeen tutkitaan sosiaalisen median käyttöä kohdemaissa, sekä perehdytään markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä tehtiin myös sosiaalisen median kalenteri, jota toteutettiin työn aikana SINISALO:n Facebookissa, sekä toteutuksen aikana avatulla Instagramtilillä. Toteutuksesta saadut tulokset on esitetty työssä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty havainnointia.
Tutkimustuloksina havaittiin, että SINISALO:n kohdemaissa suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat Facebook ja YouTube. Maasta riippuen seuraaviksi suosituimpia kanavia ovat WhatsApp, Instagram, Snapchat ja LinkedIn. Sosiaalisen median kalenterin toteutuksessa kampanjamarkkinointi havaittiin tehokkaimmaksi markkinoinnin sisällöksi. Toteutuksen aikana saavutettiin positiivisia tuloksia SINISALO:n Facebook-sivuilla lisääntyneen aktiivisuuden ja onnistuneen kampanjamarkkinoinnin myötä. Instagramissa ei saavutettu yhtä hyviä tuloksia, mutta jatkossa aktiivisuudella ja Instagram-käyttäjän mainostamisella saadaan Instagramista varmasti toimivampi markkinointikanava.
Tutkimus toteutettiin case- eli tapaustutkimuksena L-Fashion Group Oy:n tavaramerkille, SINISALO:lle. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti sosiaalisen median kanavia. Esitellyt kanavat on valittu SINISALO:n moottorikelkkavarusteiden kohdemaiden mukaan. Kanavien esittelyn jälkeen tutkitaan sosiaalisen median käyttöä kohdemaissa, sekä perehdytään markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä tehtiin myös sosiaalisen median kalenteri, jota toteutettiin työn aikana SINISALO:n Facebookissa, sekä toteutuksen aikana avatulla Instagramtilillä. Toteutuksesta saadut tulokset on esitetty työssä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty havainnointia.
Tutkimustuloksina havaittiin, että SINISALO:n kohdemaissa suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat Facebook ja YouTube. Maasta riippuen seuraaviksi suosituimpia kanavia ovat WhatsApp, Instagram, Snapchat ja LinkedIn. Sosiaalisen median kalenterin toteutuksessa kampanjamarkkinointi havaittiin tehokkaimmaksi markkinoinnin sisällöksi. Toteutuksen aikana saavutettiin positiivisia tuloksia SINISALO:n Facebook-sivuilla lisääntyneen aktiivisuuden ja onnistuneen kampanjamarkkinoinnin myötä. Instagramissa ei saavutettu yhtä hyviä tuloksia, mutta jatkossa aktiivisuudella ja Instagram-käyttäjän mainostamisella saadaan Instagramista varmasti toimivampi markkinointikanava.