Voimaa teatterista omaishoitoparien arkeen
Lumivuokko, Mirtta (2017)
Lumivuokko, Mirtta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821798
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tarkoituksena teatterin eri menetelmin lähteä selvittämään, kuinka ne voivat vaikuttaa omaishoitoparien arjessa jaksamiseen. Toiminnallinen osuus suoritettiin Helsingin kaupungin Lännen omaishoidon toimintakeskuksen Omakunto -ryhmässä. Tuokioita oli yhteensä neljä, joissa ohjasin yhdessä omaishoidon toimintakeskuksen sosiaaliohjaajan ja palvelukeskuksen sosiaaliohjaajan kanssa neljää omaishoitopariskuntaa. Kohderyhmänä toimi siis ikääntyneet omaishoitopariskunnat, joilla omaishoidettavilla diagnosoitu muistisairaus. Omakuntoryhmässä pariskunnat jaettiin omiin ryhmiin, omaishoitajat ja omaishoidettavat. Omaishoitajien ryhmässä tavoitteena oli oman itsensä näkeminen arjen keskellä. Kun taas omaishoidettavien ryhmän tavoitteena oli muistelun tavoin vahvistaa ja piristää arjessa jaksamista.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käytettiin muun muassa teatteri taiteenmuotona, ikäihmiset & teatteri ja teatteri menetelmistä Forum -teatteria, improvisaatio, mimiikkaa sekä yleisesti draamaa ja muistisairauksiin sekä omaishoitoon liittyvät teoriat. Menetelmät ja harjoitteet toiminnallisen osuuden tuokioissa suurin osa kerätty opinnäytetyöntekijän harrastuksen pohjalta sekä muutama Karkkulaisen kirjasta, Siivet selkään ja draamakengät jalkaan -Kohtaamisia draaman pedagogisilla näyttämöillä (2011).
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen, eli kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisimmällä menetelmällä havainnoimalla, käyttäen apuna tutkimuspäiväkirjaa ja palautelomakkeita. Näiden aineistojen pohjalta on koottu tulokset tutkimukseen, jotka osoittavat teatteri menetelmien vaikuttavan eniten positiivisesti kuin negatiivisesti omaishoitoparien arkeen. Tuokioiden avulla omaishoidettavat saivat ilon ja naurun hetkiä arjen keskellä sekä omaishoitajat, jotka saivat hetken aikaa itselleen. Väsymys koettiin suurimpana esteenä arjessa jaksamisessa sekä omien harrastusten puuttuminen arjesta. Hetkelliset positiiviset hetket arjessa koettiin tärkeänä, vaikka ei varmuutta sen vaikutuksesta koko viikkoon olisikaan. Sosiaaliohjaajilta sain positiivista palautetta oh-jaamisesta ja olisi toivottavaa heidän jatkossa käyttävän tuokioiden harjoitteita työssä. Tutkimuksen perusteella voidaan myös huomata ikäihmisten tarvitsevan teatteria/draamaa saman verran kuin lapset ja nuoret. Teatteri menetelmät toimivat myös ikäihmisillä. Tällaiset tuokiot koettiin toimiviksi pidemmälläkin toteutusjaksolla.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käytettiin muun muassa teatteri taiteenmuotona, ikäihmiset & teatteri ja teatteri menetelmistä Forum -teatteria, improvisaatio, mimiikkaa sekä yleisesti draamaa ja muistisairauksiin sekä omaishoitoon liittyvät teoriat. Menetelmät ja harjoitteet toiminnallisen osuuden tuokioissa suurin osa kerätty opinnäytetyöntekijän harrastuksen pohjalta sekä muutama Karkkulaisen kirjasta, Siivet selkään ja draamakengät jalkaan -Kohtaamisia draaman pedagogisilla näyttämöillä (2011).
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen, eli kvalitatiivisen tutkimuksen keskeisimmällä menetelmällä havainnoimalla, käyttäen apuna tutkimuspäiväkirjaa ja palautelomakkeita. Näiden aineistojen pohjalta on koottu tulokset tutkimukseen, jotka osoittavat teatteri menetelmien vaikuttavan eniten positiivisesti kuin negatiivisesti omaishoitoparien arkeen. Tuokioiden avulla omaishoidettavat saivat ilon ja naurun hetkiä arjen keskellä sekä omaishoitajat, jotka saivat hetken aikaa itselleen. Väsymys koettiin suurimpana esteenä arjessa jaksamisessa sekä omien harrastusten puuttuminen arjesta. Hetkelliset positiiviset hetket arjessa koettiin tärkeänä, vaikka ei varmuutta sen vaikutuksesta koko viikkoon olisikaan. Sosiaaliohjaajilta sain positiivista palautetta oh-jaamisesta ja olisi toivottavaa heidän jatkossa käyttävän tuokioiden harjoitteita työssä. Tutkimuksen perusteella voidaan myös huomata ikäihmisten tarvitsevan teatteria/draamaa saman verran kuin lapset ja nuoret. Teatteri menetelmät toimivat myös ikäihmisillä. Tällaiset tuokiot koettiin toimiviksi pidemmälläkin toteutusjaksolla.