LITURGISET VÄRIT TUTUIKSI : Materiaalipaketti taidekasvatuksen menetelmillä Ylivieskan seurakunnalle
Hevosmaa, Mari (2017)
Hevosmaa, Mari
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa Ylivieskan seurakunnan varhaisnuorisotyölle materiaalipaketti, jossa on erilaisia tehtäviä taidekasvatuksen menetelmiin ja muotoihin perustuen. Materiaalipaketin piti soveltua liturgisten värien opettamiseen ja olla sopiva Ylivieskan seurakunnan varhaisnuorten leirien ja muiden tapahtumien raamattuopetukseen. Materiaalipaketin ensimmäistä versiota, Liturgiset värit -rastirataa testattiin kahdella varhaisnuorten leirillä kesällä 2017. Toteutukseen osallistuivat myös leirien isoset, jotka kulkivat rastiradalla oman leiriläisryhmänsä kanssa. Tämän jälkeen materiaalia kehitettiin lopullisen materiaalipaketin muotoon leirien muilta ohjaajilta, isosilta ja leiriläisiltä saatujen palautteiden perusteella. Opinnäytetyössä oli kaksi kehittämistehtävää: 1. Erilaisten oppijoiden huomioiminen ja heidän tukeminen 2. Lapsen luovuutta tukevan toimintamateriaalin kehittäminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon liturgisia värejä, Ylivieskan seurakunnan varhaisnuorisotyötä, erilaisia opetus- ja oppimistyylejä, ihmisen motivaatiota ja luovuutta, taidekasvatusta ja taidekasvatusta seurakunnissa.
Materiaalipaketin valmistus ja rastiradan testaaminen sujuivat suunnitelmien mukaan, ja palaute oli pääosin positiivista. Leiriläiset pitivät rastiradasta ja suurimman osan isosista mielestä radan ohjaaminen oli mukavaa. Isosten ja ohjaajien mielestä rastirata soveltui varhaisnuorisolle. Toimintamuotona rastirata oli toimiva, mieluisa ja opettavainen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon liturgisia värejä, Ylivieskan seurakunnan varhaisnuorisotyötä, erilaisia opetus- ja oppimistyylejä, ihmisen motivaatiota ja luovuutta, taidekasvatusta ja taidekasvatusta seurakunnissa.
Materiaalipaketin valmistus ja rastiradan testaaminen sujuivat suunnitelmien mukaan, ja palaute oli pääosin positiivista. Leiriläiset pitivät rastiradasta ja suurimman osan isosista mielestä radan ohjaaminen oli mukavaa. Isosten ja ohjaajien mielestä rastirata soveltui varhaisnuorisolle. Toimintamuotona rastirata oli toimiva, mieluisa ja opettavainen.