Erilaisuutta, elämäntapoja ja rikkautta : KultTour -tapahtuman tunnettavuus ja nuorten ajatuksia kulttuurista
Toivonen, Eveliina (2017)
Toivonen, Eveliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122522537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122522537
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli Tampereen kaupungin nuorisopalvelut. Työn tarkoituksena oli selvittää, millainen näkyvyys KultTour -tapahtumalla on, sekä löytää keinoja edistää KultTourin tunnettavuutta. Lisäksi työssä selvitettiin nuorten kiinnostusta tapahtumaa kohtaan. Opinnäytetyö tarkasteli myös nuorten käsityksiä kulttuurista ja nykypäivän nuorisokulttuurin kiinnostuksen kohteita. KultTour on vuosittain järjestettävä nuorten kulttuuritapahtuma, joka toteutetaan Pirkanmaalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin tapahtumaprosessia sekä nuorten osallisuutta, toimijuutta ja syrjäytymistä sekä määriteltiin kulttuuri käsitteenä ja nuorisotyön tehtäviä nuorten kasvatuksen ja kehityksen tukemisessa. Lisäksi avattiin sosiaalipedagogiikan käsitettä ja sosiokulttuurista innostamista. KultTour on suunnattu ensisijaisesti 13–17vuotiaille nuorille, joten tutkimuksen kohderyhmä oli sama. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelun avulla ja analysoitiin kategorioita hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella KultTour ei ole tällä hetkellä erityisen tunnettu tapahtuma sen kohderyhmän keskuudessa ja sen markkinointia tulisi kehittää. Nuorilla olisi kuitenkin kiinnostusta osallistua tällaiseen tapahtumaan. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että nuorten käsityksissä kulttuurista korostuvat musiikki, ruokakulttuuri ja eri väestöjen kulttuurit. Tulokset osoittivat myös, että KultTourin tunnettavuutta voidaan lisätä tapahtuman nimen vahvistamisella ja tehostamalla sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin tapahtumaprosessia sekä nuorten osallisuutta, toimijuutta ja syrjäytymistä sekä määriteltiin kulttuuri käsitteenä ja nuorisotyön tehtäviä nuorten kasvatuksen ja kehityksen tukemisessa. Lisäksi avattiin sosiaalipedagogiikan käsitettä ja sosiokulttuurista innostamista. KultTour on suunnattu ensisijaisesti 13–17vuotiaille nuorille, joten tutkimuksen kohderyhmä oli sama. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelun avulla ja analysoitiin kategorioita hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella KultTour ei ole tällä hetkellä erityisen tunnettu tapahtuma sen kohderyhmän keskuudessa ja sen markkinointia tulisi kehittää. Nuorilla olisi kuitenkin kiinnostusta osallistua tällaiseen tapahtumaan. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että nuorten käsityksissä kulttuurista korostuvat musiikki, ruokakulttuuri ja eri väestöjen kulttuurit. Tulokset osoittivat myös, että KultTourin tunnettavuutta voidaan lisätä tapahtuman nimen vahvistamisella ja tehostamalla sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa.