Työnhakijakokemus muuttuneessa rekrytointiympäristössä
Jaanu, Lasse (2017)
Jaanu, Lasse
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822575
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on käsitelty työnhakijakokemusta muuttuneen rekrytointiympäristön näkökulmasta. Viimeaikaiset Linkedin-pohdinnat työnhakijakokemukseen liittyen eri blogeissa, sekä HR alan julkaisuissa olivat nostaneet työnhakijakokemusta käsitteenä esille. Business Performancella herättiin pohtimaan, miten yritykset todellisuudessa nykypäivänä hoitavat rekrytoinnit.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty työn hakemiseen liittyviin eri käsitteisiin ja yritysten käyttämiin toimintamalleihin henkilöiden hakemiseksi. Tehdyn tutkimuksen pohjalta on analysoitu, miten ohjelmistot ja palvelut ovat vaikuttaneet toisaalta työnhakijakokemuksen parantumiseen, mutta pohdittu myös ulkoistamisen mahdollisia ongelmia.
Teoreettisia lähtökohtia olivatkin ulkoistamisen vaikutus prosessien järjestelmällisyyteen ja sen aiheuttamat positiiviset vaikutukset työnhakijan kokemukseen, mutta myös työntekijää hakevan yrityksen yritysmielikuvaan. Tutkimuksen pohjalta nuo lähtökohdat pystyttiinkin työssä vahvistamaan.
Ulkoistettujen palveluiden nopeammat läpimenoaikataulut sekä yrityksille jaettavat huolestuttavan alhaiset arvosanat työnhakijakokemuksesta olivat juuri niitä asioita, joiden oletettiinkin vahvistuvan. Merkittävimmät työnhakijakokemukseen vaikuttavat asiat puolestaan näyttivät olevan juuri viestintään liittyviä, ja niiltä osin työnhakijakokemus toteutuukin vielä nykyään suhteellisen heikosti.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty työn hakemiseen liittyviin eri käsitteisiin ja yritysten käyttämiin toimintamalleihin henkilöiden hakemiseksi. Tehdyn tutkimuksen pohjalta on analysoitu, miten ohjelmistot ja palvelut ovat vaikuttaneet toisaalta työnhakijakokemuksen parantumiseen, mutta pohdittu myös ulkoistamisen mahdollisia ongelmia.
Teoreettisia lähtökohtia olivatkin ulkoistamisen vaikutus prosessien järjestelmällisyyteen ja sen aiheuttamat positiiviset vaikutukset työnhakijan kokemukseen, mutta myös työntekijää hakevan yrityksen yritysmielikuvaan. Tutkimuksen pohjalta nuo lähtökohdat pystyttiinkin työssä vahvistamaan.
Ulkoistettujen palveluiden nopeammat läpimenoaikataulut sekä yrityksille jaettavat huolestuttavan alhaiset arvosanat työnhakijakokemuksesta olivat juuri niitä asioita, joiden oletettiinkin vahvistuvan. Merkittävimmät työnhakijakokemukseen vaikuttavat asiat puolestaan näyttivät olevan juuri viestintään liittyviä, ja niiltä osin työnhakijakokemus toteutuukin vielä nykyään suhteellisen heikosti.