Uuden yrityksen markkinointisuunnitelma : MeriKoivula Oy
Ihala, Jarno (2008)
Ihala, Jarno
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812164459
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laatia tehokas markkinointisuunnitelma MeriKoivula Oy:lle. Kohdeyritys on perustettu syksyllä 2007, näin ollen yritykselle piti rakentaa toimiva markkinointisuunnitelma. Varsinkin uuden yrityksen perustamisvaiheessa on hyvin tärkeä selvittää mitä keinoja ja kanavia apuna käyttäen yritys tavoittaa omat asiakkaansa. Yrityksen perustamisen kanssa käsi kädessä rakennettiin ja kehitettiin myös koko yrityksen palvelujen tuotteistus. Tämän pohjalta lähdin suunnittelemaan yrityksen markkinointia tavoitteenani käynnistää keväällä 2008 MeriKoivulan markkinointi ja myynti. Samalla yksi tärkeimmistä tehtävistäni on tuoda uutta yritystä mahdollisimman hyvin ihmisten tietoisuuteen. Tutkimuksen teoria rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäinen käsittelee yrityksen perustamisprosessia vaihe vaiheelta liikeidean pohdinnasta aina liiketoiminnan käynnistämiseen asti. Toisessa osassa käydään läpi perusteellisesti yrityksen markkinointisuunnitelman laatiminen käsitteellisen viitekehyksen mukaisesti. Näiden teoriaosien perusteella muodostuu runko tutkimuksen empiiriseen osaan. Tutkimuksen empiirisessä osassa tarkoituksenani oli rakentaa kohdeyritykselle toimiva markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys voi käynnistää toimintansa. Tutkimus suoritettiin niin sanottuna ”action research” eli kehittämistutkimuksena. Tavoitteenani oli kehittää joustava markkinointisuunnitelma, joka palvelisi parhaalla mahdollisella tavalla juuri toimintansa aloittavan MeriKoivula Oy:n tarpeita. Uuden yrityksen alkuvaiheessa on tärkeää saada näkyvyyttä ja tuoda yritystä esille monin eri tavoin. Näin yritys vakiinnuttaa paikkansa ihmisten tietoisuudessa. Toivon, että MeriKoivula Oy saa tästä tutkimuksesta tärkeää tietoa markkinointiin liittyvistä asioista yleisesti ja että se pystyy hyödyntämään tekemääni tutkimusta yrityksen koko markkinointi- ja myyntiprosessissa heti toiminnan alettua keväällä 2008. Yrityksen ja sen toiminnan kehittäminen vaatii jatkuvaa työtä. Toimiva markkinointisuunnitelma onkin yksi tärkeä osa tätä pitkää ja päättymätöntä prosessia.