Selektiivisesti mutistisen lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Louhivuori, Vivianna (2017)
Louhivuori, Vivianna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801071109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801071109
Tiivistelmä
Selektiivinen mutismi eli valikoiva puhumattomuus on melko harvinainen, lapsuusiässä havaittava ahdistuneisuushäiriön muoto. Se aiheuttaa kyvyttömyyttä puhua tietyissä tilanteissa, vaikka puhumiselle ei fyysisesti olisikaan mitään estettä.
Tämä opinnäytetyö tutkii ja havainnoi sekä mutismia ilmiönä, että mutistisen lapsen tukimuotoja varhaiskasvatuksessa. Lapsien kanssa työskentelevän on hyvä osata tunnistaa ja erotella lasten ahdistuneisuushäiriötä työssään. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda selektiivistä mutismia tunnetummaksi ilmiöksi, sekä antaa työkaluja sitä kohtaaville työntekijöille.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä on käytetty suomenkielisiä sekä jonkun verran englanninkielisiä lähteitä. Työtä varten tehtiin myös 10-päiväinen havainnointi päiväkodin ryhmässä, jossa oli valikoivasti puhumaton lapsi. Havainnoinnin tarkoituksena oli saada tietoa mutistin arjesta päiväkodissa. Lisäksi työtä varten haastateltiin erityislastentarhanopet-tajaa. Haastattelu oli avoin haastattelu, jolla saatiin tietoa erään päiväkodin mutistilapsen tukemi-sesta.
Opinnäytetyöhön on koottu tietoa selektiivisestä mutismista, lasten ahdistuneisuushäiriöistä sekä kommunikaatiohäiriöistä. Opinnäytetyöstä löytyy tietoa mutistin tukemisesta ja kohtaamisesta varhaiskasvatuksessa.
Tämä opinnäytetyö tutkii ja havainnoi sekä mutismia ilmiönä, että mutistisen lapsen tukimuotoja varhaiskasvatuksessa. Lapsien kanssa työskentelevän on hyvä osata tunnistaa ja erotella lasten ahdistuneisuushäiriötä työssään. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda selektiivistä mutismia tunnetummaksi ilmiöksi, sekä antaa työkaluja sitä kohtaaville työntekijöille.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä on käytetty suomenkielisiä sekä jonkun verran englanninkielisiä lähteitä. Työtä varten tehtiin myös 10-päiväinen havainnointi päiväkodin ryhmässä, jossa oli valikoivasti puhumaton lapsi. Havainnoinnin tarkoituksena oli saada tietoa mutistin arjesta päiväkodissa. Lisäksi työtä varten haastateltiin erityislastentarhanopet-tajaa. Haastattelu oli avoin haastattelu, jolla saatiin tietoa erään päiväkodin mutistilapsen tukemi-sesta.
Opinnäytetyöhön on koottu tietoa selektiivisestä mutismista, lasten ahdistuneisuushäiriöistä sekä kommunikaatiohäiriöistä. Opinnäytetyöstä löytyy tietoa mutistin tukemisesta ja kohtaamisesta varhaiskasvatuksessa.