Pedagoginen ryhmätoiminta Kalliorinteen päiväkodin lähiympäristössä
Halttula, Katja (2017)
Halttula, Katja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801141296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801141296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kalliorinteen päiväkodin pedagogista toimintaa lähiympäristössä. Projektityö oli toimintatutkimuksellinen ja se toteutettiin 4 – 5 -vuotiaiden lasten ryhmässä syksyllä 2017. Osa Kalliorinteen päiväkodin lapsista, sekä kaikki varhaiskasvattajat olivat osallisia tässä projektissa. Aineisto kerättiin lapsilta etnografisella haastattelulla, sekä havainnoiden. Varhaiskasvattajien näkemys kerättiin oppimiskahvila -metodilla. Näin saatiin lasten, sekä kasvattajien ääni kuuluviin tässä opinnäytetyössä.
Varhaiskasvattajat kokivat lähiympäristön käytön sisällöllisesti kaipaavan pedagogista kehittämistä. Lasten mielipiteet ja näkemys haluttiin saada merkityksellisenä esiin ja liitettyä suunnitteluun, sekä kehittämistyöhön. Se tapahtui lapsilta kerätyn aineiston avulla. Näihin kehitysehdotuksiin liitettiin varhaiskasvatusta määrittelevän Varhaiskasvatussuunnitelma perusteet 2016 mukaisia oppimisen alueita. Tässä teoreettisessa viitekehyksessä kehitettiin pedagogista ryhmätoimintaa lähiympäristössä, vastaamaan tämän päivän vaatimuksiin varhaiskasvatuksessa. Tuloksena valmistui kahdeksan toimintatuokion malli, päiväkodin lähiympäristössä toteutettavaksi. Tämä on tarkoitettu koko päiväkodin yhteiseen käyttöön.
Valmiissa pedagogisessa ryhmätoteutuksessa tavoiteltiin lasten osallisuutta. Toiminnalla pyrittiin kehittämään myös lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tähän vaikutti merkittävästi normaalia pienemmässä ryhmässä toimiminen. Ohjaava aikuinen pystyi havainnoimaan ja keskittymään paremmin lapsiryhmään. Ryhmässä olevat lapset saivat mukaansa läsnä olevan aikuisen, joka ohjasi lapsia oikea-aikaisesti kaikissa vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin Ylöjärvellä.
Varhaiskasvattajat kokivat lähiympäristön käytön sisällöllisesti kaipaavan pedagogista kehittämistä. Lasten mielipiteet ja näkemys haluttiin saada merkityksellisenä esiin ja liitettyä suunnitteluun, sekä kehittämistyöhön. Se tapahtui lapsilta kerätyn aineiston avulla. Näihin kehitysehdotuksiin liitettiin varhaiskasvatusta määrittelevän Varhaiskasvatussuunnitelma perusteet 2016 mukaisia oppimisen alueita. Tässä teoreettisessa viitekehyksessä kehitettiin pedagogista ryhmätoimintaa lähiympäristössä, vastaamaan tämän päivän vaatimuksiin varhaiskasvatuksessa. Tuloksena valmistui kahdeksan toimintatuokion malli, päiväkodin lähiympäristössä toteutettavaksi. Tämä on tarkoitettu koko päiväkodin yhteiseen käyttöön.
Valmiissa pedagogisessa ryhmätoteutuksessa tavoiteltiin lasten osallisuutta. Toiminnalla pyrittiin kehittämään myös lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tähän vaikutti merkittävästi normaalia pienemmässä ryhmässä toimiminen. Ohjaava aikuinen pystyi havainnoimaan ja keskittymään paremmin lapsiryhmään. Ryhmässä olevat lapset saivat mukaansa läsnä olevan aikuisen, joka ohjasi lapsia oikea-aikaisesti kaikissa vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin Ylöjärvellä.