Oppilaiden odotuksia koulupoliisitoiminnasta
Jalonen, Lauri (2017)
Jalonen, Lauri
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801261661
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena on oppilaiden odotuksia koulupoliisitoiminnasta. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin erään pirkanmaalaisen peruskoulun kuudennen vuosiluokan yleisopetuksen oppilaita. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja yksilöhaastatteluja. Tutkimusongelmia oli neljä, ja ne olivat koulupoliisin määritelmä, koulupoliisin läsnäolon kokeminen koulutyössä, koulupoliisin läsnäolon riittävyys koulutyössä sekä koulupoliisitoiminnan kohdentaminen ja miten oppilaat kokevat sen.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat voidaan jakaa kolmeen ryhmään sillä perusteella, mitä he haastattelun alussa ymmärsivät koulupoliisilla. Osalla ei ollut minkäänlaista käsitystä siitä, mikä on koulupoliisi ja mitä koulupoliisin työhön voisi kuulua. Osa oppilaista taas oli ikään kuin oikeilla jäljillä ja esimerkiksi osasi liittää koulupoliisin kouluun. Sen sijaan parhaimmissa määritelmissä oli hyvää pohdintaa, ja muun muassa ymmärrettiin myös koulupoliisin ennaltaehkäisevä toiminta.
Suurin osa oppilaista koki koulupoliisin läsnäolon omassa koulutyössään tärkeäksi, mutta ei mitenkään erityisen tärkeäksi. Kenenkään mielestä koulupoliisin läsnäolo ei ole ollut riittävää omassa koulutyössä, sillä tässä koulussa ei ollut koskaan aikaisemmin käynyt poliisia. Haastattelemani oppilaat toivoivat, että koulupoliisi olisi koululla läsnä ennaltaehkäisemässä sekä myös silloin, kun on jo jotain tapahtunut. Oppilaiden mukaan koulupoliisia tarvitaan kertomaan muun muassa rikosoikeudellisesta vastuusta, turvallisuudesta, alkoholista ja tupakasta sekä kiusaamis- ja väkivaltatapauksissa.
Oppilaat siis pitävät koulupoliisitoimintaa merkityksellisenä, vaikka haastatellun kohdejoukon kokemukset koulupoliisista olivat vähäiset. Jatkotutkimuksena olisi hedelmällistä selvittää muun muassa kvantitatiivisena tutkimuksena sitä, kuinka kattavaa koulupoliisitoiminta Suomessa on ja tehdä siitä vertailua. Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia koulupoliisitoiminnan laajuutta suhteessa aiempiin vuosiin.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat voidaan jakaa kolmeen ryhmään sillä perusteella, mitä he haastattelun alussa ymmärsivät koulupoliisilla. Osalla ei ollut minkäänlaista käsitystä siitä, mikä on koulupoliisi ja mitä koulupoliisin työhön voisi kuulua. Osa oppilaista taas oli ikään kuin oikeilla jäljillä ja esimerkiksi osasi liittää koulupoliisin kouluun. Sen sijaan parhaimmissa määritelmissä oli hyvää pohdintaa, ja muun muassa ymmärrettiin myös koulupoliisin ennaltaehkäisevä toiminta.
Suurin osa oppilaista koki koulupoliisin läsnäolon omassa koulutyössään tärkeäksi, mutta ei mitenkään erityisen tärkeäksi. Kenenkään mielestä koulupoliisin läsnäolo ei ole ollut riittävää omassa koulutyössä, sillä tässä koulussa ei ollut koskaan aikaisemmin käynyt poliisia. Haastattelemani oppilaat toivoivat, että koulupoliisi olisi koululla läsnä ennaltaehkäisemässä sekä myös silloin, kun on jo jotain tapahtunut. Oppilaiden mukaan koulupoliisia tarvitaan kertomaan muun muassa rikosoikeudellisesta vastuusta, turvallisuudesta, alkoholista ja tupakasta sekä kiusaamis- ja väkivaltatapauksissa.
Oppilaat siis pitävät koulupoliisitoimintaa merkityksellisenä, vaikka haastatellun kohdejoukon kokemukset koulupoliisista olivat vähäiset. Jatkotutkimuksena olisi hedelmällistä selvittää muun muassa kvantitatiivisena tutkimuksena sitä, kuinka kattavaa koulupoliisitoiminta Suomessa on ja tehdä siitä vertailua. Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia koulupoliisitoiminnan laajuutta suhteessa aiempiin vuosiin.