Markkinointimahdollisuuksien kartoittaminen moottoripyöräliikkeelle : case: Racingbike Sidecar Oy
Nykyri, Anna; Vuojakoski, Aksu Petrus (2018)
Nykyri, Anna
Vuojakoski, Aksu Petrus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802021971
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää markkinointimahdollisuuksia kevytmoottoripyörän hankkijoille. Tavoitteena on selvittää eri keinoja, miten markkinointia voidaan kohdentaa 15-18–vuotiaisiin nuoriin. Tämä opinnäyteytö toteutetaan yhdessä Racingbike Sidecar Oy:n kanssa, joka jälleen myy KTM-merkkisiä kevytmoottoripyöriä ja motocross-kilpailupyöriä. Tämän tutkimuksen avulla pyrimme tuottamaan toimeksiantajalle tietoa siitä, mistä nuoret tavoitetaan, miten saadaan lisää sosiaalisen median seuraajia ja miten kohdistetaan oikeaa sisältöä oikealle kohderyhmälle. Tutkimuksesta saaduista tuloksista pyrimme luomaan toimeksiantajalle uusia ideoita ja tapoja markkinointin kehittämiseksi. Tavoitteena näiden toimenpiteiden avulla olisi saada lisää maksavia asiakkaita liiketoiminnan kehittämiseksi.
Tutkimusmentelminä käytimme haastattelua, kyselyä ja benchmarkingia. Toteutimme ensimmäisenä haastattelun, jonka pohjalta pystyimme rakentamaan rungon kyselylle. Lopuksi vielä toteutimme benchmarkingin kilpailevaan yritykseen Tampreen Motokeitaaseen. Näillä menetelmillä saimme kattavasti tietoa tutkimusongelmaamme.
Kehittämisideoillamme pystyttään kasvattaa sosiaalisen median seuraajia ja sen myötä saada enemmän maksavia asiakkaita. Kehitysehdotuksemme olivat: verkkokaupan yksinkertaistaminen ja asiakaslähtöisyys, sosiaalisen median ajankohtainen päivittäminen, kilpailujen ja tapahtumien luominen, Instagram-tilin bion luominen ja yhteystietojen jakaminen sekä lisäksi saavuttaa kaikilla näillä toimenpitellä lisää seuraajia sosiaalisen median kanaviin.
Tutkimusmentelminä käytimme haastattelua, kyselyä ja benchmarkingia. Toteutimme ensimmäisenä haastattelun, jonka pohjalta pystyimme rakentamaan rungon kyselylle. Lopuksi vielä toteutimme benchmarkingin kilpailevaan yritykseen Tampreen Motokeitaaseen. Näillä menetelmillä saimme kattavasti tietoa tutkimusongelmaamme.
Kehittämisideoillamme pystyttään kasvattaa sosiaalisen median seuraajia ja sen myötä saada enemmän maksavia asiakkaita. Kehitysehdotuksemme olivat: verkkokaupan yksinkertaistaminen ja asiakaslähtöisyys, sosiaalisen median ajankohtainen päivittäminen, kilpailujen ja tapahtumien luominen, Instagram-tilin bion luominen ja yhteystietojen jakaminen sekä lisäksi saavuttaa kaikilla näillä toimenpitellä lisää seuraajia sosiaalisen median kanaviin.