Pitkäkestoisen leikin ja leikillisen oppimisympäristön kehittäminen Päiväkoti Touhula Aarrearkussa
Puumalainen, Satu (2018)
Puumalainen, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801281710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801281710
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Puumalainen, Satu. Pitkäkestoisen leikin ja leikillisen oppimisympäristön kehittäminen Päiväkoti Touhula Aarrearkussa. Kevät 2018. 57 sivua. 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosionomin koulutusohjelma, Sosionomi (AMK), Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Kehityspainotteinen opinnäytetyö toteutettiin Varkaudessa, Päiväkoti Touhula Aarrearkussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda uusia näkökulmia pitkäkestoiseen leikkiin sekä tilojen tarkoituksenmukaiseen käyttöön leikillisessä oppimisympäristössä. Päiväkodissa haluttiin lähteä kehittämään leikkiä niin, että siitä tulisi pedagogisten painotusten yksi keskeinen työmenetelmä uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden hengessä. Päiväkodissa oli paljon tiloja, mutta niiden monikäyttöisyyden vuoksi leikki piti korjata pois ennen seuraavaa toimintaa.
Tietoa kerättiin helmikuussa 2017 toteutetun sähköisen kyselyn kautta. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla. Kyselyn teemat olivat leikin esivalmistelut, tilojen käyttö leikkiin, varhaiskasvattajan ja lapsen osallisuus leikkiin, sekä muut asiat ja pohdinnat. Varhaiskasvattajat arvioivat huoneiden ominaisuuksia leikin järjestämiseen sijainnin, koon, leikin välineistön ja toiminnan näkökulmasta. Pitkäkestoisen leikin varhaiskasvattajat toivoivat kestävän useamman viikon tai kuukauden ajan. Roolileikki sai eniten kannatusta varhaiskasvattajilta.
Kyselyn pohjalta toteutettiin toukokuussa 2017 merenalainen leikkimaailma pitkäkestoisena leikkinä. Kohderyhmä oli 5-vuotiaiden lasten ryhmä. Merenalainen leikkimaailma oli aikuisten ja lasten yhteinen pedagogisesti painottunut pitkäkestoinen leikki. Leikkimaailma rakennettiin kahteen eri huoneeseen, joista toinen soveltui paremmin pitkäkestoiseen leikkiin. Yhteiseen tilojen käyttöön tarvittiin sopimuksia ja toimintakulttuurin muutosvalmiutta. Leikkimaailmaan liitetyt projektit mahdollistivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisen oppimisen eri alueiden sisällyttämisen leikkiin. Haasteena oli leikin kehittyminen lapsen oma-aloitteisessa leikissä sekä leikin yhdistäminen ryhmän omaan toimintaan. Aikuisen sensitiivinen läsnäolo oli edellytys leikin kehittymiseen. Merenalainen leikkimaailma oli elämyksellinen kokemus lapsille ja varhaiskasvattajille.
Asiasanat: varhaiskasvatus, leikki, pitkäkestoinen leikki, leikillinen oppimisympäristö, leikkipedagogiikka
Puumalainen, Satu. Pitkäkestoisen leikin ja leikillisen oppimisympäristön kehittäminen Päiväkoti Touhula Aarrearkussa. Kevät 2018. 57 sivua. 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosionomin koulutusohjelma, Sosionomi (AMK), Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Kehityspainotteinen opinnäytetyö toteutettiin Varkaudessa, Päiväkoti Touhula Aarrearkussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda uusia näkökulmia pitkäkestoiseen leikkiin sekä tilojen tarkoituksenmukaiseen käyttöön leikillisessä oppimisympäristössä. Päiväkodissa haluttiin lähteä kehittämään leikkiä niin, että siitä tulisi pedagogisten painotusten yksi keskeinen työmenetelmä uuden varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden hengessä. Päiväkodissa oli paljon tiloja, mutta niiden monikäyttöisyyden vuoksi leikki piti korjata pois ennen seuraavaa toimintaa.
Tietoa kerättiin helmikuussa 2017 toteutetun sähköisen kyselyn kautta. Kyselyn vastaukset analysoitiin teemoittelun avulla. Kyselyn teemat olivat leikin esivalmistelut, tilojen käyttö leikkiin, varhaiskasvattajan ja lapsen osallisuus leikkiin, sekä muut asiat ja pohdinnat. Varhaiskasvattajat arvioivat huoneiden ominaisuuksia leikin järjestämiseen sijainnin, koon, leikin välineistön ja toiminnan näkökulmasta. Pitkäkestoisen leikin varhaiskasvattajat toivoivat kestävän useamman viikon tai kuukauden ajan. Roolileikki sai eniten kannatusta varhaiskasvattajilta.
Kyselyn pohjalta toteutettiin toukokuussa 2017 merenalainen leikkimaailma pitkäkestoisena leikkinä. Kohderyhmä oli 5-vuotiaiden lasten ryhmä. Merenalainen leikkimaailma oli aikuisten ja lasten yhteinen pedagogisesti painottunut pitkäkestoinen leikki. Leikkimaailma rakennettiin kahteen eri huoneeseen, joista toinen soveltui paremmin pitkäkestoiseen leikkiin. Yhteiseen tilojen käyttöön tarvittiin sopimuksia ja toimintakulttuurin muutosvalmiutta. Leikkimaailmaan liitetyt projektit mahdollistivat varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisen oppimisen eri alueiden sisällyttämisen leikkiin. Haasteena oli leikin kehittyminen lapsen oma-aloitteisessa leikissä sekä leikin yhdistäminen ryhmän omaan toimintaan. Aikuisen sensitiivinen läsnäolo oli edellytys leikin kehittymiseen. Merenalainen leikkimaailma oli elämyksellinen kokemus lapsille ja varhaiskasvattajille.
Asiasanat: varhaiskasvatus, leikki, pitkäkestoinen leikki, leikillinen oppimisympäristö, leikkipedagogiikka