Kestävä kehitys kirkon alan opinnoissa Diakonia-ammattikorkeakoulussa
Laine, Anna (2018)
Laine, Anna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802132407
Tiivistelmä
Laine, Anna. Kestävä kehitys kirkon alan opinnoissa Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Diak Helsinki, kevät 2018. 37 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto. Sosio-nomi (AMK), diakoni.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtoreiden ajatuksia siitä, miten kestävää kehitystä voi käsittää, miten kestävä kehitys näkyy kirkon alan opinnoissa ja miten sitä voisi kehittää.
Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu, haastateltavana oli neljä Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtoria. Nauhoitetut haastattelut litteroitiin, litteroitu teksti analysoitiin teemoittelemalla.
Aineiston avulla selvitettiin lehtoreiden näkemyksiä kestävän kehityksen näkymisestä kirkon alan opinnoissa uusimman opetussuunnitelman (2015) mukaan.
Haastattelun neljä kysymystä käsittelivät lehtoreiden omia käsityksiä kestävästä kehityksestä, miten se näkyy nykyisissä kirkon alan kelpoisuuteen tähtäävissä opinnoissa ja miten kyseistä teemaa voisi opintoihin lisätä.
Tuloksissa korostui, että kestävä kehitys terminä merkitsee lehtoreille vastuuta ympäristöstä ja luomakunnasta. Ihminen on toiminnallaan asettanut luonnolle liian suurta rasitusta, nykyinen elämäntapa on monin tavoin kestämätön ja lyhytnäköinen. Ongelman maailmanlaajuuteen nähden kirkon alan opinnoissa kestävän kehityksen teemat saisivat lehtoreiden mukaan kulkea vahvemmin mukana. Lehtoreiden mukaan opetussuunnitelman kursseissa on kohtia, joista voi johtaa eettistä keskustelua kestävästä kehityksestä, samoin yksittäiset kurssitehtävät antavat edellytyksiä aiheeseen perehtymiseen. Lehtorit pyrkivät luomaan turvallisen ja kannustavan ilmapiirin keskustelulle, mutta keskustelun kulku ja käsittely ovat opiskelijalähtöisiä. Diakonia-ammattikorkeakoulu on sosiaali- ja terveysalaan sekä kirkon alaan painottuva korkeakoulu, jolloin voidaan vaikuttaa opiskelijoiden asenteisiin ja käsitykseen maailman tilasta, niin sosiaalialan ammattilaisen tai kirkon alan työntekijän näkökulmasta.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto. Sosio-nomi (AMK), diakoni.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtoreiden ajatuksia siitä, miten kestävää kehitystä voi käsittää, miten kestävä kehitys näkyy kirkon alan opinnoissa ja miten sitä voisi kehittää.
Tutkimus on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu, haastateltavana oli neljä Diakonia-ammattikorkeakoulun lehtoria. Nauhoitetut haastattelut litteroitiin, litteroitu teksti analysoitiin teemoittelemalla.
Aineiston avulla selvitettiin lehtoreiden näkemyksiä kestävän kehityksen näkymisestä kirkon alan opinnoissa uusimman opetussuunnitelman (2015) mukaan.
Haastattelun neljä kysymystä käsittelivät lehtoreiden omia käsityksiä kestävästä kehityksestä, miten se näkyy nykyisissä kirkon alan kelpoisuuteen tähtäävissä opinnoissa ja miten kyseistä teemaa voisi opintoihin lisätä.
Tuloksissa korostui, että kestävä kehitys terminä merkitsee lehtoreille vastuuta ympäristöstä ja luomakunnasta. Ihminen on toiminnallaan asettanut luonnolle liian suurta rasitusta, nykyinen elämäntapa on monin tavoin kestämätön ja lyhytnäköinen. Ongelman maailmanlaajuuteen nähden kirkon alan opinnoissa kestävän kehityksen teemat saisivat lehtoreiden mukaan kulkea vahvemmin mukana. Lehtoreiden mukaan opetussuunnitelman kursseissa on kohtia, joista voi johtaa eettistä keskustelua kestävästä kehityksestä, samoin yksittäiset kurssitehtävät antavat edellytyksiä aiheeseen perehtymiseen. Lehtorit pyrkivät luomaan turvallisen ja kannustavan ilmapiirin keskustelulle, mutta keskustelun kulku ja käsittely ovat opiskelijalähtöisiä. Diakonia-ammattikorkeakoulu on sosiaali- ja terveysalaan sekä kirkon alaan painottuva korkeakoulu, jolloin voidaan vaikuttaa opiskelijoiden asenteisiin ja käsitykseen maailman tilasta, niin sosiaalialan ammattilaisen tai kirkon alan työntekijän näkökulmasta.