Kansainvälisen Urheilutapahtuman Markkinointi Yritysasiakkaille
Vuorinen, Markku (2018)
Vuorinen, Markku
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802142444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802142444
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Markkinointitoimisto Tovarille. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille uudenlaisia näkökulmia ja ideoita, joilla kehittää tapahtumamarkkinointia yritysasiakkaisiin keskittyen. Lopulliseksi tavoitteeksi muodostui urheilutapahtuman ja yritysasiakkaiden välisen yhteistyön parantaminen sekä urheilutapahtumasta kummallekin osapuolelle arvoa tuottavan kokonaisuuden luominen.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin, miten tapahtuma järjestetään ja mistä elementeistä tapahtuman markkinointi koostuu. Lisäksi teoriaosaan sisällytettiin amerikkalainen urheilutapahtumamarkkinoinnin asiantuntijan toimintamalli, jota vertaillaan työn kvalitatiiviseen tulokseen.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna kahdelle asiantuntijalle, jotka edustivat eri tapahtumamarkkinointiin sidoksissa olevia organisaatioita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää todenmukainen kuva urheilu- ja tapahtumamarkkinoinnin tilasta Suomessa sekä yritysasiakkaiden roolista ja mahdollisuuksista tapahtumamarkkinoinnissa.
Teoriaosuutta ja tutkimustuloksia rinnastamalla laadittiin suositukset tapahtuman parantamiseksi, josta hyötyisivät yritysasiakkaat ja tulevaisuuden tapahtumat. Parannusideat koskevat yritysasiakkaiden tuotteistamista ja verkostoitumista, oheistapahtumien järjestämisen merkitystä ja yritysasiakkaan polkua kohti yhteistyökumppanuutta. Jokaista aihealuetta tutkittiin painottaen asiakassuhdekeskeisyyttä.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin, miten tapahtuma järjestetään ja mistä elementeistä tapahtuman markkinointi koostuu. Lisäksi teoriaosaan sisällytettiin amerikkalainen urheilutapahtumamarkkinoinnin asiantuntijan toimintamalli, jota vertaillaan työn kvalitatiiviseen tulokseen.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna kahdelle asiantuntijalle, jotka edustivat eri tapahtumamarkkinointiin sidoksissa olevia organisaatioita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää todenmukainen kuva urheilu- ja tapahtumamarkkinoinnin tilasta Suomessa sekä yritysasiakkaiden roolista ja mahdollisuuksista tapahtumamarkkinoinnissa.
Teoriaosuutta ja tutkimustuloksia rinnastamalla laadittiin suositukset tapahtuman parantamiseksi, josta hyötyisivät yritysasiakkaat ja tulevaisuuden tapahtumat. Parannusideat koskevat yritysasiakkaiden tuotteistamista ja verkostoitumista, oheistapahtumien järjestämisen merkitystä ja yritysasiakkaan polkua kohti yhteistyökumppanuutta. Jokaista aihealuetta tutkittiin painottaen asiakassuhdekeskeisyyttä.