Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa
Martinkauppi, Tiina (2018)
Martinkauppi, Tiina
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802272838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802272838
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on korostaa mediakasvatuksen alati vahvistuvaa roolia osana varhaiskasvatuksessa tehtävää kasvatustyötä. Tutkin tässä kehittämistyössäni lisäksi varhaisen mediakasvatuksen toteuttamiseen liittyviä mahdollisuuksia, haasteita sekä kehittämistarpeita.
Opinnäytetyöhöni sisältyy kehittämäni Mediajuna mediakasvatus-suunnitelma. Tavoitteenani on tämän kehittämistyön avulla antaa päiväkodin henkilökunnalle keinoja toteuttaa mediakasvatusta luonnollisena osana päiväkodin arkea.
Mediakasvatuksen tehtävänä on opettaa lapselle arjen mediataitoja, joiden avulla he oppivat toimimaan eri medioissa turvallisesti ja kriittisesti. Tarkoituksenani on mediakasvatus-suunnitelmalla antaa ideoita lastentarhanopettajille mediakasvatuksen toteuttamiseen lapsiryhmissään. Lisäksi tarkoitus on, että varhaiskasvattajat voivat jalostaa mediakasvatus-suunnitelmaa omalle toimintatavalleen sekä lapsiryhmälleen sopiviksi. Lisäksi tarkoituksenani on tuoda esille median tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa.
Teoreettinen viitekehys on koottu laajasta aihetta käsittelevästä aineistosta, tutkimuksista ja julkaisuista. Aiheen konteksti on laaja ja siihen on valikoitu
keskeisimmät sisällöt.
Opinnäytetyöhöni sisältyy kehittämäni Mediajuna mediakasvatus-suunnitelma. Tavoitteenani on tämän kehittämistyön avulla antaa päiväkodin henkilökunnalle keinoja toteuttaa mediakasvatusta luonnollisena osana päiväkodin arkea.
Mediakasvatuksen tehtävänä on opettaa lapselle arjen mediataitoja, joiden avulla he oppivat toimimaan eri medioissa turvallisesti ja kriittisesti. Tarkoituksenani on mediakasvatus-suunnitelmalla antaa ideoita lastentarhanopettajille mediakasvatuksen toteuttamiseen lapsiryhmissään. Lisäksi tarkoitus on, että varhaiskasvattajat voivat jalostaa mediakasvatus-suunnitelmaa omalle toimintatavalleen sekä lapsiryhmälleen sopiviksi. Lisäksi tarkoituksenani on tuoda esille median tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa.
Teoreettinen viitekehys on koottu laajasta aihetta käsittelevästä aineistosta, tutkimuksista ja julkaisuista. Aiheen konteksti on laaja ja siihen on valikoitu
keskeisimmät sisällöt.