Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminta asiakkaan näkökulmasta
Lindholm, Roosa-Maria (2018)
Lindholm, Roosa-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803083170
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoimintaa asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteeni oli tuoda tukihenkilötoiminnan asiakkaiden ääni kuuluville ja selvittää asiakkaiden kokemuksia tukihenkilötoiminnasta, tukihenkilötoiminnan kehittämistarpeita asiakkaiden näkökulmasta sekä Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnalle annettujen tavoitteiden toteutumista asiakkaiden kokemana. Tutkimustulokset lähetettiin Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilöille sekä tukihenkilötoiminnasta vastaavalle sosiaaliohjaajalle, joten he voivat halutessaan hyödyntää tutkimustuloksia.
Opinnäytetyössäni käytin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kohderyhmäni oli Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnan yli 18-vuotiaat kehitysvammaiset asiakkaat, heidän tukihenkilönsä sekä Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnasta vastaava sosiaaliohjaaja. Aineiston keräsin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastattelin viittä Perusturva-kuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnan asiakasta.
Tulosten mukaan Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnan asiakkaat ovat tyytyväisiä tukihenkilötoimintaan. Tuloksista päätellen asiakkaat hyötyvät tuki-henkilötoiminnasta ja tukihenkilö on tärkeä osa heidän sosiaalista tukiverkostoaan. Kehittämiskohteita tukihenkilötoiminnasta tulosten mukaan löytyi, mutta jokainen kehitettävä asia joka mainittiin, on sellainen jonka pystyy melko pienellä työllä muuttamaan. Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnalle annetut tavoitteet osallisuudesta, omatoimisuudesta sekä vapaa-ajan harrasteissa tukemisesta pääosin toteutuivat asiakkaiden kokemusten perusteella
Opinnäytetyössäni käytin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kohderyhmäni oli Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnan yli 18-vuotiaat kehitysvammaiset asiakkaat, heidän tukihenkilönsä sekä Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnasta vastaava sosiaaliohjaaja. Aineiston keräsin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastattelin viittä Perusturva-kuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnan asiakasta.
Tulosten mukaan Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnan asiakkaat ovat tyytyväisiä tukihenkilötoimintaan. Tuloksista päätellen asiakkaat hyötyvät tuki-henkilötoiminnasta ja tukihenkilö on tärkeä osa heidän sosiaalista tukiverkostoaan. Kehittämiskohteita tukihenkilötoiminnasta tulosten mukaan löytyi, mutta jokainen kehitettävä asia joka mainittiin, on sellainen jonka pystyy melko pienellä työllä muuttamaan. Perusturvakuntayhtymä Akselin tukihenkilötoiminnalle annetut tavoitteet osallisuudesta, omatoimisuudesta sekä vapaa-ajan harrasteissa tukemisesta pääosin toteutuivat asiakkaiden kokemusten perusteella