Tievalaistuksen maadoituksen ja ylijännitesuojauksen riittävyys nykyisten ohjeiden mukaan toteutettuna
Aalto, Jere (2018)
Aalto, Jere
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803143375
Tiivistelmä
Työssä perehdyttiin tievalaistusverkon ja tievalaisimien suojaukseen maadoituksen ja ylijännitesuojauksen osalta. Tavoitteena oli tutkia, ovatko nämä suojausmenetelmät nykyisten ohjeiden mukaan suunniteltuna ja toteutettuna tarpeeksi tehokkaita suojamaan katuvalaistusverkon laitteita, kun led-teknologia tuo tievalaisimiin helposti rikkoutuvan elektroniikan.
Ensin perehdyttiin maadoituksen ja ylijännitesuojauksen teoriaan sekä tievalaistusverkon suunnitteluohjeisiin. Lisäksi tehtiin mittauksia olemassa olevien tievalaistusverkon maadoitusten elektrodeille erilaisissa ympäristöissä. Näiden tietojen pohjalta tarkasteltiin suojauksen riittävyyttä eri olosuhteissa. Lopuksi tehtiin suunnittelijoille tarkoitettu ohjeistus siitä, mitä seikkoja ottaa huomioon, kun suunnittelee tievalaistusverkon suojauksia.
Maastossa tehtiin mittauksia tierakenteiden resistiivisyydestä sekä valaistusverkkojen elektrodien maadoitusvastuksista. Mittauspaikat valittiin siten, että saatiin tuloksia mahdollisimman kattavasti erilaisista asennusympäristöistä.
Tuloksista on havaittavissa, että ympäristö ja elektrodin sijainti tierakenteessa vaikuttavat maadoitusimpedanssiarvoihin. Toinen merkittävä asia, joka huomattiin mittauksissa, on että tietyissä tilanteissa maadoitusimpedanssia ei voida mitata valmiista asennuksesta, ja näin ollen elektrodien toimivuuden todentamiseksi on erityisen tärkeää tehdä mittaukset elektrodeille jo rakennusvaiheessa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella todettiin, että asiakkaan tulisi tarkentaa suunnitteluohjeita maadoituksen asentamiseen liittyen. Ylijännitesuojauksen osalta todettiin, ettei tällä hetkellä kyetä merkittävästi parantamaan suojausta. Kuitenkin näyttää siltä, että tiedonsiirto katuvalaistusverkossa yleistyy tulevaisuudessa. Tiedonsiirto tuo kehitysmahdollisuuksia ylijännitesuojausjärjestelmien parantamiseen.
Ensin perehdyttiin maadoituksen ja ylijännitesuojauksen teoriaan sekä tievalaistusverkon suunnitteluohjeisiin. Lisäksi tehtiin mittauksia olemassa olevien tievalaistusverkon maadoitusten elektrodeille erilaisissa ympäristöissä. Näiden tietojen pohjalta tarkasteltiin suojauksen riittävyyttä eri olosuhteissa. Lopuksi tehtiin suunnittelijoille tarkoitettu ohjeistus siitä, mitä seikkoja ottaa huomioon, kun suunnittelee tievalaistusverkon suojauksia.
Maastossa tehtiin mittauksia tierakenteiden resistiivisyydestä sekä valaistusverkkojen elektrodien maadoitusvastuksista. Mittauspaikat valittiin siten, että saatiin tuloksia mahdollisimman kattavasti erilaisista asennusympäristöistä.
Tuloksista on havaittavissa, että ympäristö ja elektrodin sijainti tierakenteessa vaikuttavat maadoitusimpedanssiarvoihin. Toinen merkittävä asia, joka huomattiin mittauksissa, on että tietyissä tilanteissa maadoitusimpedanssia ei voida mitata valmiista asennuksesta, ja näin ollen elektrodien toimivuuden todentamiseksi on erityisen tärkeää tehdä mittaukset elektrodeille jo rakennusvaiheessa.
Opinnäytetyön tulosten perusteella todettiin, että asiakkaan tulisi tarkentaa suunnitteluohjeita maadoituksen asentamiseen liittyen. Ylijännitesuojauksen osalta todettiin, ettei tällä hetkellä kyetä merkittävästi parantamaan suojausta. Kuitenkin näyttää siltä, että tiedonsiirto katuvalaistusverkossa yleistyy tulevaisuudessa. Tiedonsiirto tuo kehitysmahdollisuuksia ylijännitesuojausjärjestelmien parantamiseen.