Moniammatillinen yhteistyö palvelutarpeen arvioinnissa ja asiakkuudessa : Peruspalvelukuntayhtymä Kallio, perhe- ja aikuissosiaalityö sekä perhepalvelut
Salonen, Siiri (2018)
Salonen, Siiri
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803153433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803153433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Peruspalvelukuntayhtymä Kallion toimeksiannosta kuntayhtymän perhe- ja aikuissosiaalityön ja perhepalveluiden yhteistyötä asiakkaille laadittavassa palvelutarpeen arvioinnissa ja asiakkuudessa. Tavoitteena oli saada tietoa yhteistyön toimivuudesta ja jaetun asiantuntijuuden vaikuttavuudesta sekä kehittää yhteistyöprosessia perhe- ja aikuissosiaalityön ja perhepalveluiden välillä. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää tiedon keräämiseen ja aineiston analysoimiseen. Tieto kerättiin syyskuussa 2017 teemahaastattelua käyttäen, minkä jälkeen haastattelu litteroitiin ja analysoitiin teemoittain teoriaan osittain viitaten.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sosiaalihuoltolain § 36:n mukaista palvelutarpeen arviointia toteuttavat pääsääntöisesti sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat perhe- ja aikuissosiaalityöstä ja perhepalveluiden tulosyksikön alaisesta palvelutarpeen arviointitiimistä. Kaikki työntekijät omalta osaltaan tekevät kuitenkin jonkinlaista arviointia perheen tai yksilön tilanteesta. Keskeisimmät teemat tutkimustuloksissa olivat perhe- ja sosiaalipalveluissa toteutuva palvelutarpeen arviointi, jaettu asiantuntijuus työparityöskentelyssä sekä moniammatillinen yhteistyö palvelutarpeen arvioinnissa ja asiakkuudessa.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina nousivat esiin palvelutarpeen arvioinnin prosessimallinnuksen puutteellisuus sekä kirjausmenetelmän hankaluus. Haastattelussa työntekijät näkivät jaetun asiantuntijuuden työntekijöiden välillä rikastuttavana, mikä mahdollistaa kokonaisvaltaisen kuvan luomisen asiakkaan tilanteesta. Asiakkaalle järjestettävät moniammatilliset verkostopalaverit säästävät sekä työntekijöiden että asiakkaiden resursseja, mutta verkostopalaverit luovat kuitenkin erinäisiä haasteita työntekijöille. Mitä tietoa saa jakaa ja mitä tietoa on tarpeellista jakaa?
Palvelutarpeen arviointi on keskeinen osa sosiaalihuollon varhaista tukea, jolla pyritään ennaltaehkäisemään korjaavien tukitoimien tarvetta. Työparityöskentelyn aloittamisesta ei ole sovittu selkeää toimintamallia. Toimintamallin laatiminen selkeyttäisi työparityöskentelyn aloittamista ja turvaisi samalla jatkuvuutta, jonka nähdään olevan puutteellista Peruspalvelukuntayhtymä Kalliossa. Työntekijöiden oman työn avaaminen toisille työntekijöille helpottaisi asiakkaalle tehtävää palveluohjausprosessia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sosiaalihuoltolain § 36:n mukaista palvelutarpeen arviointia toteuttavat pääsääntöisesti sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat perhe- ja aikuissosiaalityöstä ja perhepalveluiden tulosyksikön alaisesta palvelutarpeen arviointitiimistä. Kaikki työntekijät omalta osaltaan tekevät kuitenkin jonkinlaista arviointia perheen tai yksilön tilanteesta. Keskeisimmät teemat tutkimustuloksissa olivat perhe- ja sosiaalipalveluissa toteutuva palvelutarpeen arviointi, jaettu asiantuntijuus työparityöskentelyssä sekä moniammatillinen yhteistyö palvelutarpeen arvioinnissa ja asiakkuudessa.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina nousivat esiin palvelutarpeen arvioinnin prosessimallinnuksen puutteellisuus sekä kirjausmenetelmän hankaluus. Haastattelussa työntekijät näkivät jaetun asiantuntijuuden työntekijöiden välillä rikastuttavana, mikä mahdollistaa kokonaisvaltaisen kuvan luomisen asiakkaan tilanteesta. Asiakkaalle järjestettävät moniammatilliset verkostopalaverit säästävät sekä työntekijöiden että asiakkaiden resursseja, mutta verkostopalaverit luovat kuitenkin erinäisiä haasteita työntekijöille. Mitä tietoa saa jakaa ja mitä tietoa on tarpeellista jakaa?
Palvelutarpeen arviointi on keskeinen osa sosiaalihuollon varhaista tukea, jolla pyritään ennaltaehkäisemään korjaavien tukitoimien tarvetta. Työparityöskentelyn aloittamisesta ei ole sovittu selkeää toimintamallia. Toimintamallin laatiminen selkeyttäisi työparityöskentelyn aloittamista ja turvaisi samalla jatkuvuutta, jonka nähdään olevan puutteellista Peruspalvelukuntayhtymä Kalliossa. Työntekijöiden oman työn avaaminen toisille työntekijöille helpottaisi asiakkaalle tehtävää palveluohjausprosessia.