Dataohjatun markkinoinnin mahdollisuudet ja haasteet
Ylitalo, Aleksi (2018)
Ylitalo, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803173467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803173467
Tiivistelmä
Markkinointi elää muutoksen aikaa. Kuluttajien tavoittamisessa eivät päde samat lainalaisuudet kuin aikaisemmin. Teknologiset ratkaisut ja automaatio muodostavat pitkälti pohjan nykyaikaiselle dynaamiselle asiakkaan palvelemiselle. Markkinoinnista on tullut reaaliaikaisempaa ja jatkuvampaa vaikuttamista. Tulevaisuudessa markkinointiviestintä kehittyy yhä personoidummaksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia dataohjatun markkinoinnin mahdollisuuksia ja haasteita osana yritysten digitaalista markkinointistrategiaa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin laadullisen tutkimuksen avulla, mitä valmiuksia dataohjatun markkinoinnin toteuttaminen edellyttää yrityksiltä ja mitä hyötyjä sen avulla voidaan saavuttaa. Tutkimusta varten haastateltiin kolmen dataohjattua markkinointia hyödyntävän yrityksen markkinointihenkilöstöä. Kirjallisuusosassa tarkasteltiin yleisesti digitaalisen markkinoinnin kehitysvaiheita ja erityisesti dataohjattua markkinointia osana digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiä sekä ohjelmallista mediaostamista ja sen toimintaperiaatteita.
Työn tulokset osoittivat, että dataohjattu markkinointi nähdään potentiaalisena asiakasymmärryksen vahvistajana. Automaatiojärjestelmien hyödyntäminen osana markkinointia koettiin erityisesti tulevaisuuden kehityssuuntana. Dataohjatun markkinoinnin hyödyntämisessä koetaan kuitenkin olevan vielä haasteita, joista suurimmat liittyivät ohjelmallisen ostamisen ekosysteemin ymmärtämiseen sekä datan hallintaan ja muokkaamiseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan arvioida dataohjatun markkinoinnin hyödyntämisen olevan vielä kehittymisvaiheessa. Datan hyödyntämisen potentiaalin ymmärtäminen vaatii yrityksiltä pitkäjänteistä kouluttautumista sekä toimintamallien jatkuvaa kehittämistä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tulevaisuudessa automaation lisääntyminen tulee vaikuttamaan suuresti myös digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueisiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia dataohjatun markkinoinnin mahdollisuuksia ja haasteita osana yritysten digitaalista markkinointistrategiaa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin laadullisen tutkimuksen avulla, mitä valmiuksia dataohjatun markkinoinnin toteuttaminen edellyttää yrityksiltä ja mitä hyötyjä sen avulla voidaan saavuttaa. Tutkimusta varten haastateltiin kolmen dataohjattua markkinointia hyödyntävän yrityksen markkinointihenkilöstöä. Kirjallisuusosassa tarkasteltiin yleisesti digitaalisen markkinoinnin kehitysvaiheita ja erityisesti dataohjattua markkinointia osana digitaalisen markkinoinnin ekosysteemiä sekä ohjelmallista mediaostamista ja sen toimintaperiaatteita.
Työn tulokset osoittivat, että dataohjattu markkinointi nähdään potentiaalisena asiakasymmärryksen vahvistajana. Automaatiojärjestelmien hyödyntäminen osana markkinointia koettiin erityisesti tulevaisuuden kehityssuuntana. Dataohjatun markkinoinnin hyödyntämisessä koetaan kuitenkin olevan vielä haasteita, joista suurimmat liittyivät ohjelmallisen ostamisen ekosysteemin ymmärtämiseen sekä datan hallintaan ja muokkaamiseen.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan arvioida dataohjatun markkinoinnin hyödyntämisen olevan vielä kehittymisvaiheessa. Datan hyödyntämisen potentiaalin ymmärtäminen vaatii yrityksiltä pitkäjänteistä kouluttautumista sekä toimintamallien jatkuvaa kehittämistä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tulevaisuudessa automaation lisääntyminen tulee vaikuttamaan suuresti myös digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueisiin.