Seinäjoen kaupunginkirjaston ja yläkoulujen yhteistyö OPS 2016 -uudistuksen jälkeen : Opettajien näkökulma kirjastoyhteistyöhön
Lillstrang, Marleena (2018)
Lillstrang, Marleena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803203585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803203585
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Seinäjoen yläkoulujen opettajien näkemyksiä ja toiveita koulun ja kirjaston välisestä yhteistyöstä uuden opetussuunnitelman pohjalta sekä sitä, minkälaisia mahdollisuuksia tai haasteita uusi opetussuunnitelma voi yhteistyölle tarjota. Tutkimus tehtiin Seinäjoen kaupunginkirjastolle avuksi uusien ja nykyisten yhteistyömuotojen kehittämiseen.
Tutkimus oli laadullinen, tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opettajien teemahaastattelut suoritettiin viidessä Seinäjoen alueen yläkoulussa. Yhteensä tiedonantajia oli kahdeksan, joista viisi oli äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia, kaksi käsityön ja/tai kuvataiteen opettajaa sekä yksi erityisopettaja. Vastaajista naisia oli kuusi ja miehiä kaksi.
Tulosten mukaan opetussuunnitelma on hyvä ottaa huomioon koulun ja kirjaston yhteistyösuunnitelmassa. Laaja-alaisen osaamisen kohdalla eniten yhteyksiä kirjastolla nähtiin monilukutaitoon sekä kulttuuriseen osaamiseen, vuorovaikutukseen ja ilmaisuun. Kirjaston sisällyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden ohella muihinkin oppiaineisiin koettiin pääasiassa positiivisena, mutta se vaatisi kirjastolta tehokasta tiedottamista koululle yhteistyömahdollisuuksista eri aineiden kohdalla sekä mah-dollisesti suunnitteluvaiheeseen osallistumista esim. monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Opettajat olivat pääosin tyytyväisiä kirjastoyhteistyöhön, erityisesti kirjavinkkaus sai kiitosta ja sitä toivottiin lisää. Tiedonhaun opetus nähtiin jokseenkin haastavana ja vanhanaikaisena. Vastauksissa korostui kirjaston rooli ensisijaisesti monipuolisen ja houkuttelevan aineiston tarjoajana nuorille.
Tutkimus oli laadullinen, tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opettajien teemahaastattelut suoritettiin viidessä Seinäjoen alueen yläkoulussa. Yhteensä tiedonantajia oli kahdeksan, joista viisi oli äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia, kaksi käsityön ja/tai kuvataiteen opettajaa sekä yksi erityisopettaja. Vastaajista naisia oli kuusi ja miehiä kaksi.
Tulosten mukaan opetussuunnitelma on hyvä ottaa huomioon koulun ja kirjaston yhteistyösuunnitelmassa. Laaja-alaisen osaamisen kohdalla eniten yhteyksiä kirjastolla nähtiin monilukutaitoon sekä kulttuuriseen osaamiseen, vuorovaikutukseen ja ilmaisuun. Kirjaston sisällyttäminen äidinkielen ja kirjallisuuden ohella muihinkin oppiaineisiin koettiin pääasiassa positiivisena, mutta se vaatisi kirjastolta tehokasta tiedottamista koululle yhteistyömahdollisuuksista eri aineiden kohdalla sekä mah-dollisesti suunnitteluvaiheeseen osallistumista esim. monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa.
Opettajat olivat pääosin tyytyväisiä kirjastoyhteistyöhön, erityisesti kirjavinkkaus sai kiitosta ja sitä toivottiin lisää. Tiedonhaun opetus nähtiin jokseenkin haastavana ja vanhanaikaisena. Vastauksissa korostui kirjaston rooli ensisijaisesti monipuolisen ja houkuttelevan aineiston tarjoajana nuorille.