"Erittäin hyvä paikka asua" laatukäsikirjat päihdekuntoutujien asumispalveluihin
Louhelainen, Anu (2018)
Louhelainen, Anu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803163442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803163442
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Porin Sininauha ry:n toimeksi antamana. Tavoitteena on laatia Porin Sininauha asumispalveluihin sekä ensisuojaan laatukäsikirjat. Laatukäsikirjan laadinnan tarpeet nousevat esille tulevan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen myötä. Sote-uudistuksessa asiakkaiden valinnan vapaus lisääntyy ja palveluntuottajan tulee tulevaisuudessa tarjota laadukkaita palveluita.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta; teoriaosuudesta ja varsinaisesta kehittämistyöstä, asumisyksikön laadun arvioinnista ja laatukäsikirjasta. Teoriaosuudessa käsitellään laatua ja laadunhallintaa yleisesti sekä tarkastellaan sosiaalipalveluita ja päihdekuntoutujien asumispalveluita. Laadunhallinnan keskeisiä asioita ovat muun muassa asiakaskeskeisyys, johdon sitoutuminen, prosessimainen toimintatapa, laadun mittaaminen, analysointi ja jatkuva parantaminen eli kehittäminen.
Hyvin suunniteltu ja toteutettu laadunhallinta tukee organisaation toiminta-ajatuksen ja strategioiden toteutumista. Laatukäsikirja on kuvaus laadunhal-lintajärjestelmästä ja se auttaa ymmärtämään organisaation toimintaa kokonaisuutena sekä palvelee käytännön apuvälineenä perehdyttämisessä ja työn suorittamisessa.
Tämä kehittämistyö on työelämälähtöinen kehittämishanke, jossa kehittämismenetelmänä sovelletaan toimintatutkimusta. Kehittämistyö aloitettiin laadun arviointikyselyllä, joka tehtiin Sininauhan tuetun asumisyksikön asukkaille. Laadun arvioinnin ja henkilöstöstä kootun ohjausryhmän keskustelun pohjalta valmistui laatukäsikirja asumispalveluihin ja ensisuojaan. Prosessikuvausten laatiminen on vahvistanut työyhteisössä toiminnan kokonaisuuden sekä oman tehtävän ja roolin ymmärtämistä.
Kehittämistyön tuotoksena on syntynyt Porin Sininauhaan laatukäsikirjat, jotka tuovat asumisyksikön ja ensisuojan toiminnan perusteet näkyviksi sekä selkeyttää ja yhtenäistää yksikön toimintaa. Laatukäsikirja toimii arjen työvälineenä sekä auttamaan uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta; teoriaosuudesta ja varsinaisesta kehittämistyöstä, asumisyksikön laadun arvioinnista ja laatukäsikirjasta. Teoriaosuudessa käsitellään laatua ja laadunhallintaa yleisesti sekä tarkastellaan sosiaalipalveluita ja päihdekuntoutujien asumispalveluita. Laadunhallinnan keskeisiä asioita ovat muun muassa asiakaskeskeisyys, johdon sitoutuminen, prosessimainen toimintatapa, laadun mittaaminen, analysointi ja jatkuva parantaminen eli kehittäminen.
Hyvin suunniteltu ja toteutettu laadunhallinta tukee organisaation toiminta-ajatuksen ja strategioiden toteutumista. Laatukäsikirja on kuvaus laadunhal-lintajärjestelmästä ja se auttaa ymmärtämään organisaation toimintaa kokonaisuutena sekä palvelee käytännön apuvälineenä perehdyttämisessä ja työn suorittamisessa.
Tämä kehittämistyö on työelämälähtöinen kehittämishanke, jossa kehittämismenetelmänä sovelletaan toimintatutkimusta. Kehittämistyö aloitettiin laadun arviointikyselyllä, joka tehtiin Sininauhan tuetun asumisyksikön asukkaille. Laadun arvioinnin ja henkilöstöstä kootun ohjausryhmän keskustelun pohjalta valmistui laatukäsikirja asumispalveluihin ja ensisuojaan. Prosessikuvausten laatiminen on vahvistanut työyhteisössä toiminnan kokonaisuuden sekä oman tehtävän ja roolin ymmärtämistä.
Kehittämistyön tuotoksena on syntynyt Porin Sininauhaan laatukäsikirjat, jotka tuovat asumisyksikön ja ensisuojan toiminnan perusteet näkyviksi sekä selkeyttää ja yhtenäistää yksikön toimintaa. Laatukäsikirja toimii arjen työvälineenä sekä auttamaan uusien työntekijöiden perehdytyksessä.