"Laulelemme lapsille pitkin päivää" : Musiikkikasvatuksen merkitys 1-3-vuotiaille lapsille päiväkodin henkilöstön näkökulmasta
Tonttila, Marjut (2018)
Tonttila, Marjut
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223680
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia musiikkikasvatuksen merkitystä 1–3-vuotiaille lapsille päiväkodin henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin musiikkikasvatuksen roolia lapsiryhmän toiminnassa, musiikkikasvatuksen merkitystä 1–3-vuotiaan lapsen kasvulle ja kehitykselle, musiikkikasvatuksen kehittämistä lapsiryhmässä ja päiväkodissa sekä musiikin roolia varhaiskasvattajien omassa elämässä. Työelämän yhteistyötahona toimi kunnallinen Ahtialan päiväkoti Lahdessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin musiikkia käsitteenä, musiikin vaikutuksia ihmiseen, musiikkikasvatuksen osa-alueita sekä varhaiskasvatusta. Lisäksi perehdyttiin 1–3-vuotiaan lapsen yleiseen ja musiikilliseen kehitykseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla tutkimuskysymyksiin peilaten.
Tulosten mukaan musiikilla on monipuolinen rooli 1–3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa ja se vaikuttaa laaja-alaisesti lapsen kehitykseen. Musiikkikasvatuksen kehittämistä käsiteltiin pääasiassa lapsiryhmän näkökulmasta ja keskeisenä kehittämiskohteena tuli esiin musiikin roolin vahvistaminen osana lapsiryhmän toimintaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikki koetaan tärkeäksi osaksi lapsiryhmän arkea ja tulokset vahvistavat sen käytön merkitystä lapsen kehityksen edistäjänä. Tulosten mukaan voidaan myös päätellä varhaiskasvattajien olevan kiinnostuneita musiikkikasvatuksen kehittämisestä osana varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin musiikkia käsitteenä, musiikin vaikutuksia ihmiseen, musiikkikasvatuksen osa-alueita sekä varhaiskasvatusta. Lisäksi perehdyttiin 1–3-vuotiaan lapsen yleiseen ja musiikilliseen kehitykseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla tutkimuskysymyksiin peilaten.
Tulosten mukaan musiikilla on monipuolinen rooli 1–3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa ja se vaikuttaa laaja-alaisesti lapsen kehitykseen. Musiikkikasvatuksen kehittämistä käsiteltiin pääasiassa lapsiryhmän näkökulmasta ja keskeisenä kehittämiskohteena tuli esiin musiikin roolin vahvistaminen osana lapsiryhmän toimintaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että musiikki koetaan tärkeäksi osaksi lapsiryhmän arkea ja tulokset vahvistavat sen käytön merkitystä lapsen kehityksen edistäjänä. Tulosten mukaan voidaan myös päätellä varhaiskasvattajien olevan kiinnostuneita musiikkikasvatuksen kehittämisestä osana varhaiskasvatusta.