Automaatiotekniikan ammattiaineiden opetukseen soveltuvan harjoitustyöaihion ideointi ja suunnittelu
Suvela, Timo (2010)
Suvela, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149279
Tiivistelmä
Kehityshankkeessa ideoitiin harjoitustyöaihio, jota voidaan soveltaa usean ammattiaineen opetuksessa Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) automaatiotekniikan koulutusohjelmassa.
Ideoinnin aikana harjoitustyöaihioksi konkretisoitui automaattisesti tuotteita valmistava tuotantolinja, koska katsottiin, että sen sisältämä toiminnallisuus ja ominaisuudet vastaavat parhaiten opetussuunnitelmassa asetettuja tavoitteita, joita ovat perehdyttäminen teollisen tuotannon automatisointiin liittyviin tekniikoihin ja konkreettisen kokonaiskuvan luominen automaation soveltamisesta teollisuudessa. Tuotantolinjan suunnittelu toteutetaan harjoitustyönä tuotantoautomaatio-opintojaksossa. Toteutustapa varmistaa opiskelijoiden sitoutumisen työhön ja perehtymisen tuotantolinjan ominaisuuksiin.
Tuotantolinjassa tarvittavia ominaisuuksia pohdittiin ammattiaineiden opettamisen näkökulmasta ja niistä tärkeimmät dokumentoitiin tuotantolinjan suunnittelua ohjaaviksi reunaehdoiksi. Kehityshankkeessa toteutettiin myös tuotantolinjan suunnittelussa tarvittava ohjeistus.
Hankkeen tuotosta on testattu käytännössä tänä keväänä, kun toisen vuosikurssin opiskelijat ovat suunnitelleet omia tuotantolinjojaan. Tähän mennessä kertyneiden kokemukset ovat olleet positiivisia. Opiskelijat ovat olleet motivoituneita ja siitä johtuen suunnittelu on edennyt aikataulun mukaan. Vaikkei suunnittelussa mennä yksityiskohtiin, opiskelijoille muodostuu erittäin hyvän käsitys automaation soveltamisesta teollisuudessa.
Suunnitteluprosessin toteutusta kehitetään toimintatutkimuksen menetelmillä vuosittain. Kehittämiskohteita ja – ajatuksia kerätään suunnittelu vaiheen jälkeen opiskelijoille suunnatulla kyselyllä, jossa kartoitetaan opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia suunnitteluprosessista.
Hankkeen lopullista onnistumista voidaan arvioida vasta kahden ja puolen vuoden kuluttua, kun on suoritettu kaikki opintojaksot, joissa tuotantolinjaa sovelletaan.
Ideoinnin aikana harjoitustyöaihioksi konkretisoitui automaattisesti tuotteita valmistava tuotantolinja, koska katsottiin, että sen sisältämä toiminnallisuus ja ominaisuudet vastaavat parhaiten opetussuunnitelmassa asetettuja tavoitteita, joita ovat perehdyttäminen teollisen tuotannon automatisointiin liittyviin tekniikoihin ja konkreettisen kokonaiskuvan luominen automaation soveltamisesta teollisuudessa. Tuotantolinjan suunnittelu toteutetaan harjoitustyönä tuotantoautomaatio-opintojaksossa. Toteutustapa varmistaa opiskelijoiden sitoutumisen työhön ja perehtymisen tuotantolinjan ominaisuuksiin.
Tuotantolinjassa tarvittavia ominaisuuksia pohdittiin ammattiaineiden opettamisen näkökulmasta ja niistä tärkeimmät dokumentoitiin tuotantolinjan suunnittelua ohjaaviksi reunaehdoiksi. Kehityshankkeessa toteutettiin myös tuotantolinjan suunnittelussa tarvittava ohjeistus.
Hankkeen tuotosta on testattu käytännössä tänä keväänä, kun toisen vuosikurssin opiskelijat ovat suunnitelleet omia tuotantolinjojaan. Tähän mennessä kertyneiden kokemukset ovat olleet positiivisia. Opiskelijat ovat olleet motivoituneita ja siitä johtuen suunnittelu on edennyt aikataulun mukaan. Vaikkei suunnittelussa mennä yksityiskohtiin, opiskelijoille muodostuu erittäin hyvän käsitys automaation soveltamisesta teollisuudessa.
Suunnitteluprosessin toteutusta kehitetään toimintatutkimuksen menetelmillä vuosittain. Kehittämiskohteita ja – ajatuksia kerätään suunnittelu vaiheen jälkeen opiskelijoille suunnatulla kyselyllä, jossa kartoitetaan opiskelijoiden mielipiteitä ja kokemuksia suunnitteluprosessista.
Hankkeen lopullista onnistumista voidaan arvioida vasta kahden ja puolen vuoden kuluttua, kun on suoritettu kaikki opintojaksot, joissa tuotantolinjaa sovelletaan.