Verkkokaupan näkyvyyden parantaminen sosiaalisen median avulla : Sportheavy.eu
Pelasoja, Keijo (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104423
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona MJP Group Oy:lle koskien heidän verkkokaupan, Sportheavy.eu:n, näkyvyyttä Suomen ulkopuolella. Ensisijaisesti opinnäytetyön tavoite oli parantaa näkyvyyttä Euroopan alueella, mutta muu maailma pidettiin myös mukana näkyvyyden parantamisessa. Sportheavy.eu -verkkokauppa tarjoaa vaatteita, välineitä, varusteita ja ravinteita urheilijoille, ja se erikoistuu eri voimailu- ja kamppailulajeihin. Vuosi 2017 oli nousujohteinen ulko-maanmyynnin osalta, ja opinnäytetyön yksi tavoitteista olikin jatkaa myynnin kasvua.
Opinnäytetyö koostuu laajahkosta teoria osuudesta koskien sosiaalista mediaa ja siellä toimimisesta yrityksenä, sekä käytännön osuudesta, jossa esittelen vaiheittain kuinka tuotin erilaisia digitaalisen median tuotoksia ja ratkaisuja opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyöstä löytyy hyviä vinkkejä videokuvaajalle, editoijalle, graafikolle ja sosiaalisen median sisällöntuottajalle. Opinnäytetyö rajattiin kolmeen isoon sosiaalisen median kanavaan: Instagramiin, Facebookiin ja Twitteriin.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin kerättyä arvokasta tietoa ja dataa toimeksiantajan käyttöön kehitysideoita varten. Sosiaalisen median kanaville sain kerättyä lisää seuraajia, laajentaen näin yrityksen yhteisöä. Kommunikointi ja kanssakäyminen asiakkaiden kanssa lisääntyi ja näin ollen myös asiakkaiden reagointi ja sitouttaminen parani entisestään. Loppuvuosi tulee näyttämään millainen vaikutus tällä opinnäytetyöllä tulee olemaan verkkokaupan myyntiin.
Opinnäytetyö koostuu laajahkosta teoria osuudesta koskien sosiaalista mediaa ja siellä toimimisesta yrityksenä, sekä käytännön osuudesta, jossa esittelen vaiheittain kuinka tuotin erilaisia digitaalisen median tuotoksia ja ratkaisuja opinnäytetyön aikana. Opinnäytetyöstä löytyy hyviä vinkkejä videokuvaajalle, editoijalle, graafikolle ja sosiaalisen median sisällöntuottajalle. Opinnäytetyö rajattiin kolmeen isoon sosiaalisen median kanavaan: Instagramiin, Facebookiin ja Twitteriin.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin kerättyä arvokasta tietoa ja dataa toimeksiantajan käyttöön kehitysideoita varten. Sosiaalisen median kanaville sain kerättyä lisää seuraajia, laajentaen näin yrityksen yhteisöä. Kommunikointi ja kanssakäyminen asiakkaiden kanssa lisääntyi ja näin ollen myös asiakkaiden reagointi ja sitouttaminen parani entisestään. Loppuvuosi tulee näyttämään millainen vaikutus tällä opinnäytetyöllä tulee olemaan verkkokaupan myyntiin.