RPAS-toiminnan aloittaminen kuntaorganisaatiossa ja siihen liittyvät työprosessit
Kunnas, Olli (2018)
Kunnas, Olli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104410
Tiivistelmä
Työssä esitetään RPAS-toiminnan aloittaminen kuntaorganisaatiossa, esimerkkinä Keravan ja Järvenpään kuntien RPAS-laitteiston yhteishankinta ja toiminnan aloittaminen. Työn tarkoituksena on tuoda esiin toimintaa aloitettaessa huomioon otettavat seikat ja osa-alueet joihin kuntaorganisaatiossa kannattaa RPAS-toimintaa suunniteltaessa ja aloitettaessa panostaa. Työssä käydään läpi toiminnan aloittaminen kopterin hankinnasta lopputuotteisiin ja niiden käyttökelpoisuuteen. Lisäksi esitetään, millaisia työ- ja palveluprosesseja RPAS-toiminta synnyttää kunnan sisällä.
Toiminnan aloittamista käsitellään Keravan ja Järvenpään vuonna 2017 tapahtuneen RPAS-laitteiston hankinnan kautta. Työn alussa käydään läpi hankinnan vaiheet ja perusteet kopterin ja ohjelmistojen valintaan. Tämän jälkeen esitellään kolme kohdetta, joissa RPAS-laitteistoa käytettiin kartoitukseen ja mallinnukseen sekä kuvaillaan työnkulku ja arvioidaan esimerkkikohteista saatuja tuloksia. Arviointi tapahtuu käytännön kokemusten kautta ja perustuu työprosessin eri vaiheiden kuvaukseen. Lopuksi arvioidaan tuotteiden käyttökelpoisuutta tarkoituksenmukaisessa loppukäytössä. Työn yhteydessä tuotettiin myös tarvittavat ohjeistukset ja lomakkeet RPAS-toimintaan.
Esimerkkikohteet visualisoidaan työ- ja palveluprosesseina jotka perustuvat palvelumuotoilun periaatteisiin. Visualisoitujen työprosessien analyysilla haluttaan osoittaa RPAS-toiminnan kannalta merkittävimmät työvaiheet. Palveluprosessit esittävät RPAS-toiminnan kuntaorganisaation sisäisenä palveluna.
Työn tulosten perusteella voi sanoa, että RPAS-toiminnan aloittaminen kuntaorganisaatiossa kannattaa. Se mahdollistaa monipuolisen kartoitus- ja mallinnustöiden teon riittävällä laadulla. Organisaation kannattaa panostaa RPAS-toiminnan aloittamiseen suunnitelmallisesti ja varata siihen riittävästi resursseja. Visualisoitujen työ- ja palveluprosessien avulla on helppo osoittaa RPAS-toiminnan kannalta tärkeät työvaiheet sekä kehittää ja tehostaa palvelua kuntaorganisaation sisäisessä palvelussa.
Toiminnan aloittamista käsitellään Keravan ja Järvenpään vuonna 2017 tapahtuneen RPAS-laitteiston hankinnan kautta. Työn alussa käydään läpi hankinnan vaiheet ja perusteet kopterin ja ohjelmistojen valintaan. Tämän jälkeen esitellään kolme kohdetta, joissa RPAS-laitteistoa käytettiin kartoitukseen ja mallinnukseen sekä kuvaillaan työnkulku ja arvioidaan esimerkkikohteista saatuja tuloksia. Arviointi tapahtuu käytännön kokemusten kautta ja perustuu työprosessin eri vaiheiden kuvaukseen. Lopuksi arvioidaan tuotteiden käyttökelpoisuutta tarkoituksenmukaisessa loppukäytössä. Työn yhteydessä tuotettiin myös tarvittavat ohjeistukset ja lomakkeet RPAS-toimintaan.
Esimerkkikohteet visualisoidaan työ- ja palveluprosesseina jotka perustuvat palvelumuotoilun periaatteisiin. Visualisoitujen työprosessien analyysilla haluttaan osoittaa RPAS-toiminnan kannalta merkittävimmät työvaiheet. Palveluprosessit esittävät RPAS-toiminnan kuntaorganisaation sisäisenä palveluna.
Työn tulosten perusteella voi sanoa, että RPAS-toiminnan aloittaminen kuntaorganisaatiossa kannattaa. Se mahdollistaa monipuolisen kartoitus- ja mallinnustöiden teon riittävällä laadulla. Organisaation kannattaa panostaa RPAS-toiminnan aloittamiseen suunnitelmallisesti ja varata siihen riittävästi resursseja. Visualisoitujen työ- ja palveluprosessien avulla on helppo osoittaa RPAS-toiminnan kannalta tärkeät työvaiheet sekä kehittää ja tehostaa palvelua kuntaorganisaation sisäisessä palvelussa.