Vanhempien osallisuus Eurajoen kunnan varhaiskasvatuksessa
Lamminen, Suvi (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lamminen, Suvi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804194971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvata, mitä vanhempien osallisuus varhaiskasvatuksessa on, miten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen henkilöstö kokevat vanhempien osallisuuden ja miten sitä voisi kehittää. Kehittämistyö tehtiin Eurajoen kunnan varhaiskasvatuksessa.
Kehittämistyöni aihe oli ajankohtainen uudistuneiden valtakunnallisten varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden myötä, jotka ovat nykyään varhaiskasvatusta velvoittavia. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa todetaan, että osallisuutta edistäviä toimintatapoja sekä rakenteita tulee tietoisesti kehittää. Lisäksi lasten, henkilöstön ja huoltajien aloitteita, näkemyksiä ja mielipiteitä tulee arvostaa.
Opinnäytetyössä käydään lävitse vanhemmuutta, osallisuuden monia muotoja ja osallisuuden merkitystä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa oli toimintatutkimuksellinen lähestymistapa, jossa hyödynsin kyselyitä ja ideariihimenetelmää. Omiin kyselyihinsä vastasivat sekä varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhemmat kuin myös varhaiskasvatuksen henkilöstö. Lisäksi toteutin varhaiskasvatuksen henkilöstölle ideariihityöskentelyjä. Toimintatutkimukseni tavoitteeni oli kehittää käytännön toimintaa varhaiskasvatuksen arjessa ja luoda uusia toimintatapoja vanhempien osallisuuden tukemiseksi.
Opinnäytetyöni tulokseni kirjasin, miten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen henkilöstö kokevat osallisuuden sekä herättelin keskustelua varhaiskasvatuksen henkilöstön keskuudessa vanhempien osallisuudesta. Lopputuotoksena syntyi vinkkivihko, johon on koottu kehittämistyössäni esille nousseita ideoita. Vinkkivihon tarkoituksena on mahdollistaa varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön lisää erilaisia toimintatapoja vanhempien osallisuuden tukemiseksi ja kehittämiseksi.
Vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa pidetään sekä vanhempien että varhaiskasvatuksen henkilöstön keskuudessa tärkeänä asiana. Vanhempien osallisuuden edellytyksenä on hyvän yhteistyön ja avoimen vuorovaikutuksen lisäksi erilaisten tapojen tarjoaminen. Henkilöstön tulee rohkeasti kokeilla erilaisia toimintatapoja vanhempien osallisuuden kehittämisessä ja kannustaa vanhempia aktiivisesti osallisuuteen.
Kehittämistyöni aihe oli ajankohtainen uudistuneiden valtakunnallisten varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden myötä, jotka ovat nykyään varhaiskasvatusta velvoittavia. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa todetaan, että osallisuutta edistäviä toimintatapoja sekä rakenteita tulee tietoisesti kehittää. Lisäksi lasten, henkilöstön ja huoltajien aloitteita, näkemyksiä ja mielipiteitä tulee arvostaa.
Opinnäytetyössä käydään lävitse vanhemmuutta, osallisuuden monia muotoja ja osallisuuden merkitystä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa oli toimintatutkimuksellinen lähestymistapa, jossa hyödynsin kyselyitä ja ideariihimenetelmää. Omiin kyselyihinsä vastasivat sekä varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhemmat kuin myös varhaiskasvatuksen henkilöstö. Lisäksi toteutin varhaiskasvatuksen henkilöstölle ideariihityöskentelyjä. Toimintatutkimukseni tavoitteeni oli kehittää käytännön toimintaa varhaiskasvatuksen arjessa ja luoda uusia toimintatapoja vanhempien osallisuuden tukemiseksi.
Opinnäytetyöni tulokseni kirjasin, miten vanhemmat ja varhaiskasvatuksen henkilöstö kokevat osallisuuden sekä herättelin keskustelua varhaiskasvatuksen henkilöstön keskuudessa vanhempien osallisuudesta. Lopputuotoksena syntyi vinkkivihko, johon on koottu kehittämistyössäni esille nousseita ideoita. Vinkkivihon tarkoituksena on mahdollistaa varhaiskasvatuksen henkilöstön käyttöön lisää erilaisia toimintatapoja vanhempien osallisuuden tukemiseksi ja kehittämiseksi.
Vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa pidetään sekä vanhempien että varhaiskasvatuksen henkilöstön keskuudessa tärkeänä asiana. Vanhempien osallisuuden edellytyksenä on hyvän yhteistyön ja avoimen vuorovaikutuksen lisäksi erilaisten tapojen tarjoaminen. Henkilöstön tulee rohkeasti kokeilla erilaisia toimintatapoja vanhempien osallisuuden kehittämisessä ja kannustaa vanhempia aktiivisesti osallisuuteen.