Toimintajärjestelmän kehittäminen ja jalkauttaminen osaksi yrityksen toimintaa
Siiravuo, Ville (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Siiravuo, Ville
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205053
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kaakkoissuomalainen kuljetusyritys VP-Kuljetus Oy. Opinnäytetyön aiheena oli tutkia keinoja kehittää ja jalkauttaa jo yrityksessä käytössä olevaa PKY-LAATU -toimintajärjestelmää. Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää järjestelmän nykytila, haasteet ja kehityskeinot.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään, mitä johtamisjärjestelmä ja laadunhallinta pitävät sisällään. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös niiden alustaksi tarkoitettuja ohjelmistoja. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään muutosjohtamista ja uusien toimintatapojen jalkauttamista osaksi yrityksen toimintaa. Teoriaosuuden tarkoitus on auttaa lukijaa ymmärtämään, mihin toimintajärjestelmiä käytetään ja miten työntekijöitä kannattaa motivoida, kun yrityksessä tapahtuu muutoksia. Teoriaosuuden lopussa esitellään toimeksiantajaa, minkä jälkeen kerrotaan tutkimusmenetelmistä. Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin sähköpostikyselyllä toimintajärjestelmän toimittajalle ja kyselylomakkeella yrityksen järjestelmän käyttäjille. Lisäksi haastateltiin yrityksen toimintajärjestelmän pääkäyttäjää ja toimistotyöntekijää.
Haastattelusta ja kyselyistä kerätyt tulokset kertovat toimintajärjestelmän nykytilasta, haasteista ja keinoista jalkauttaa sitä. Saadut tulokset kertovat, että järjestelmän nykytila ei ole yrityksessä halutulla tasolla ja järjestelmän käyttäjät kokevat sen hankalakäyttöiseksi. Tulosten perusteella vaikeimmaksi koetaan järjestelmässä olevien otsikoiden ymmärtäminen. Niiden selkeyttäminen on yksi tärkeimmistä kehityskohteista. Järjestelmän jalkauttamiseksi osaksi yrityksen toimintaa tarvitaan koulutusta, jossa käydään perustoimintoja läpi. Järjestelmän jalkauttamiseksi tulevaisuudessa tulokset osoittivat, että järjestelmän voi päivittää uuteen versioon, joka on toiminnaltaan vanhaa tällä hetkellä käytössä olevaa parempi. Lisäksi uudet laatustandardit ovat mahdollista päivittää järjestelmään tämän kevään aikana. Tulosten jälkeen pohditaan muita kehitysideoita järjestelmän parantamiseksi.
Tutkimus antaa kattavan kokonaiskuvan toimintajärjestelmän nykytilasta toimeksiantajayrityksessä. Lisäksi järjestelmän käyttöön liittyvät kehityskeinot ja haasteet tulevat tutkimuksessa esille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään, mitä johtamisjärjestelmä ja laadunhallinta pitävät sisällään. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös niiden alustaksi tarkoitettuja ohjelmistoja. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään muutosjohtamista ja uusien toimintatapojen jalkauttamista osaksi yrityksen toimintaa. Teoriaosuuden tarkoitus on auttaa lukijaa ymmärtämään, mihin toimintajärjestelmiä käytetään ja miten työntekijöitä kannattaa motivoida, kun yrityksessä tapahtuu muutoksia. Teoriaosuuden lopussa esitellään toimeksiantajaa, minkä jälkeen kerrotaan tutkimusmenetelmistä. Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin sähköpostikyselyllä toimintajärjestelmän toimittajalle ja kyselylomakkeella yrityksen järjestelmän käyttäjille. Lisäksi haastateltiin yrityksen toimintajärjestelmän pääkäyttäjää ja toimistotyöntekijää.
Haastattelusta ja kyselyistä kerätyt tulokset kertovat toimintajärjestelmän nykytilasta, haasteista ja keinoista jalkauttaa sitä. Saadut tulokset kertovat, että järjestelmän nykytila ei ole yrityksessä halutulla tasolla ja järjestelmän käyttäjät kokevat sen hankalakäyttöiseksi. Tulosten perusteella vaikeimmaksi koetaan järjestelmässä olevien otsikoiden ymmärtäminen. Niiden selkeyttäminen on yksi tärkeimmistä kehityskohteista. Järjestelmän jalkauttamiseksi osaksi yrityksen toimintaa tarvitaan koulutusta, jossa käydään perustoimintoja läpi. Järjestelmän jalkauttamiseksi tulevaisuudessa tulokset osoittivat, että järjestelmän voi päivittää uuteen versioon, joka on toiminnaltaan vanhaa tällä hetkellä käytössä olevaa parempi. Lisäksi uudet laatustandardit ovat mahdollista päivittää järjestelmään tämän kevään aikana. Tulosten jälkeen pohditaan muita kehitysideoita järjestelmän parantamiseksi.
Tutkimus antaa kattavan kokonaiskuvan toimintajärjestelmän nykytilasta toimeksiantajayrityksessä. Lisäksi järjestelmän käyttöön liittyvät kehityskeinot ja haasteet tulevat tutkimuksessa esille.