Ravintola revenue : Osuuskauppa Suur-Savo, ravintola Fransmanni
Gummerus, Liisa (2010)
Gummerus, Liisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169363
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Osuuskauppa Suur-Savon majoitus- ja ravintolapalveluiden toimi-alajohtaja.
Liike-elämään liittyvän kehitystyön lähtökohtana oli tutkia voidaanko majoituspuolen revenue management(tuottojohtaminen) osaamista hyödyntää ravintoloissa. Kohteena oli ensisijaisesti Osuuskaupa Suur-Savon omistama Mikkelissä sijaitseva ravintola Fransmanni.
Työssä kerrotaan mitä revenue management tarkoittaa, sekä kuvataan revenue managementin nykytilaa S-ryhmän hotelleissa, revenue managementia yleisesti ja sitä kuinka revenue managementia voisi hyödyntää ravintolamaailmassa. Lisäksi työssä on kerrottu S-ryhmän ravintoloissa käytössä olevista raportointijärjestelmistä ja mietitty niiden hyötykäyttöä revenue managementin näkökulmasta. Työssä on käytetty haastatteluja ja teoriaa rinnakkain, koettaen löytää keinoja revenue management osaamisen hyödyntämiseen arkipäivän tekemisissä ravintolaympäristössä.
Työn lopputuloksena on että revenue management tietoa ei voi majoitusympäristöstä kopioida sellaisenaan ravintolamaailmaan. Ravintoloille on kuitenkin löydettävissä käyttökelpoisia tapoja revenue managementin hyödyntämiseen. Osuuskauppa Suur-Savon ravintoloissa otetaan vuoden 2010 aikana revenue management ajattelu käyttöön tuotteiden katteen, kampanjoiden suunnittelun ja toimintamallin suunnittelussa.
Liike-elämään liittyvän kehitystyön lähtökohtana oli tutkia voidaanko majoituspuolen revenue management(tuottojohtaminen) osaamista hyödyntää ravintoloissa. Kohteena oli ensisijaisesti Osuuskaupa Suur-Savon omistama Mikkelissä sijaitseva ravintola Fransmanni.
Työssä kerrotaan mitä revenue management tarkoittaa, sekä kuvataan revenue managementin nykytilaa S-ryhmän hotelleissa, revenue managementia yleisesti ja sitä kuinka revenue managementia voisi hyödyntää ravintolamaailmassa. Lisäksi työssä on kerrottu S-ryhmän ravintoloissa käytössä olevista raportointijärjestelmistä ja mietitty niiden hyötykäyttöä revenue managementin näkökulmasta. Työssä on käytetty haastatteluja ja teoriaa rinnakkain, koettaen löytää keinoja revenue management osaamisen hyödyntämiseen arkipäivän tekemisissä ravintolaympäristössä.
Työn lopputuloksena on että revenue management tietoa ei voi majoitusympäristöstä kopioida sellaisenaan ravintolamaailmaan. Ravintoloille on kuitenkin löydettävissä käyttökelpoisia tapoja revenue managementin hyödyntämiseen. Osuuskauppa Suur-Savon ravintoloissa otetaan vuoden 2010 aikana revenue management ajattelu käyttöön tuotteiden katteen, kampanjoiden suunnittelun ja toimintamallin suunnittelussa.