Kouluikäisen kotoutumista estävät ja edistävät tekijät – kirjallisuuskatsaus
Toukonen, Anna-Kaisa; Pehkonen, Hanne (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Toukonen, Anna-Kaisa
Pehkonen, Hanne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235224
Tiivistelmä
Suomeen kotoutuvien maahanmuuttajaperheiden määrä on ollut huomattavassa kasvussa viime vuosi tuhannelta lähtien, lisäten maahanmuuttajalasten osuutta Suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämä tuo esille tarvetta huomioida maahanmuuttajalasten yhteiskuntaan kotoutumiseen vaikuttavat tekijät, millä tavalla kotoutumista voitaisiin edistää sekä estäviin tekijöihin puuttua.
Opinnäytetyötä on toteutettu yhteistyössä Vantaan kaupungin maahanmuuttajapalveluiden kanssa, tarkoituksena tarjota tiivistettyä näyttöön perustuvaa tietoa kouluikäisten maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskenteleville kotoutumista edistävistä ja estävistä tekijöistä. Tutkimus toteutettiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Kouluikäisten kotoutumista estäviksi tekijöiksi nousivat yhteistyön hankaluus, opetukseen ja oppimiseen liittyvät vaikeudet, henkilökunnan valmiuksien puute ja asenteellisuus, kiusaaminen, syrjäytyminen ja syrjintä, psyykkiset ongelmat, kulttuuritekijöistä johtuvat ja kieleen liittyvät vaikeudet, sekä perheissä esiintyvät ongelmat ja identiteettiin liittyvät haasteet. Edistäviksi tekijöiksi nousivat toimiva koulujärjestelmä, harrastustoiminta, psyykkinen hyvinvointi, kaverisuhteet, kulttuuriin sopeutuminen, vahvat sukupolvisuhteet sekä kielitaidon kehittyminen.
Kouluikäisten maahanmuuttajalasten kotoutumisesta heidän omasta näkökulmastaan on vähän tietoa, tulevaisuudessa voitaisiin kerätä lisää tutkimustietoa käyttäen esimerkiksi haastatteluja sekä toiminnallista havainnointia. Huomioiden kielen ja kulttuuritietouden merkityksen edistävänä tekijänä, sekä kiusaamisen ja syrjinnän estävänä tekijänä, olisi hyvä perustaa kulttuuriopettavaisia kerhoja. Panostaminen monikulttuuriseen vuorovaikutukseen tarjoaisi etuja maahanmuuttajalasten kotoutumisen edistämisessä. Harrastustoiminnan kautta lasten kielenoppiminen ja sosiaalisten suhteiden luominen helpottuu, joten olisi tärkeää ohjata maahanmuuttajaperheitä harrastustoiminnan pariin.
Opinnäytetyötä on toteutettu yhteistyössä Vantaan kaupungin maahanmuuttajapalveluiden kanssa, tarkoituksena tarjota tiivistettyä näyttöön perustuvaa tietoa kouluikäisten maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa työskenteleville kotoutumista edistävistä ja estävistä tekijöistä. Tutkimus toteutettiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Kouluikäisten kotoutumista estäviksi tekijöiksi nousivat yhteistyön hankaluus, opetukseen ja oppimiseen liittyvät vaikeudet, henkilökunnan valmiuksien puute ja asenteellisuus, kiusaaminen, syrjäytyminen ja syrjintä, psyykkiset ongelmat, kulttuuritekijöistä johtuvat ja kieleen liittyvät vaikeudet, sekä perheissä esiintyvät ongelmat ja identiteettiin liittyvät haasteet. Edistäviksi tekijöiksi nousivat toimiva koulujärjestelmä, harrastustoiminta, psyykkinen hyvinvointi, kaverisuhteet, kulttuuriin sopeutuminen, vahvat sukupolvisuhteet sekä kielitaidon kehittyminen.
Kouluikäisten maahanmuuttajalasten kotoutumisesta heidän omasta näkökulmastaan on vähän tietoa, tulevaisuudessa voitaisiin kerätä lisää tutkimustietoa käyttäen esimerkiksi haastatteluja sekä toiminnallista havainnointia. Huomioiden kielen ja kulttuuritietouden merkityksen edistävänä tekijänä, sekä kiusaamisen ja syrjinnän estävänä tekijänä, olisi hyvä perustaa kulttuuriopettavaisia kerhoja. Panostaminen monikulttuuriseen vuorovaikutukseen tarjoaisi etuja maahanmuuttajalasten kotoutumisen edistämisessä. Harrastustoiminnan kautta lasten kielenoppiminen ja sosiaalisten suhteiden luominen helpottuu, joten olisi tärkeää ohjata maahanmuuttajaperheitä harrastustoiminnan pariin.