Henkilökohtainen budjetti : uusi toimintaympäristö palveluohjauksessa
Seppälä, Kati; Vornanen, Mervi (2018)
Seppälä, Kati
Vornanen, Mervi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285803
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa Keski-Uudellamaalla ikääntyvien voimavaralähtöisen ohjaamisen ja valinnanvapauden toteutumista henkilökohtaisessa budjetoinnissa asiakasohjaajien näkökulmasta ennen kokeilun aloittamista. Työssä kartoitettiin lisäksi henkilökohtaisen budjetin mukana tuomia lisäkoulutustarpeita.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin täsmäryhmähaastattelua, johon osallistui kolme asiakasohjaajaa. Haastattelussa saatiin tietoa palveluohjauksesta ja valinnanvapauden mahdollisuuksista henkilökohtaisessa budjetoinnista sekä asiakasohjaajien lisäkoulutuksen tarpeista. Työstä saatuja tietoja voidaan hyödyntää asiakasohjaajien perehdyttämisessä ja koulutuksia suunniteltaessa sekä valmisteltaessa työntekijöiden toimintamalleja sekä henkilökohtaiseen budjettiin liittyviä työkaluja. Abduktiivisen analyysin pohjalta muodostui kolme yläluokkaa: 1) Henkilökohtainen budjetti 2) palvelutarpeen arviointi 3) koulutustarpeet. Kaikkia yläluokkia yhdistävä tekijä on voimavaralähtöinen ohjaaminen.
Tulokset osoittavat, että henkilökohtaisen budjetoinnin kokeilussa asiakasohjaajat kokivat asiakkaiden valinnanvapautta rajoittavan budjetin ja kokeiluun osallistuvien palveluntuottajien määrän lisäksi ikääntyvien asiakkaiden taloudellinen asema ja terveys. Näiden lisäksi asiakasohjaajat kokivat yhtenäisten toimintatapojen ja tarkoituksenmukaisten työvälineiden puutteellisuuden hankaloittavan voimavaralähtöistä työskentelyä. Pystyäkseen toimimaan uudessa toimintaympäristössä asiakasohjaajat toivoivat saavansa lisäkoulutusta.
Geronomin laaja-alaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa ikääntyneiden palveluiden kehitystyössä ja toteutuksessa. Geronomi voi toimia asiantuntijana erilaisissa ryhmissä sekä olla linkki ikääntyneiden, vanhuspalveluiden suunnittelijoiden ja työntekijöiden välillä.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin täsmäryhmähaastattelua, johon osallistui kolme asiakasohjaajaa. Haastattelussa saatiin tietoa palveluohjauksesta ja valinnanvapauden mahdollisuuksista henkilökohtaisessa budjetoinnista sekä asiakasohjaajien lisäkoulutuksen tarpeista. Työstä saatuja tietoja voidaan hyödyntää asiakasohjaajien perehdyttämisessä ja koulutuksia suunniteltaessa sekä valmisteltaessa työntekijöiden toimintamalleja sekä henkilökohtaiseen budjettiin liittyviä työkaluja. Abduktiivisen analyysin pohjalta muodostui kolme yläluokkaa: 1) Henkilökohtainen budjetti 2) palvelutarpeen arviointi 3) koulutustarpeet. Kaikkia yläluokkia yhdistävä tekijä on voimavaralähtöinen ohjaaminen.
Tulokset osoittavat, että henkilökohtaisen budjetoinnin kokeilussa asiakasohjaajat kokivat asiakkaiden valinnanvapautta rajoittavan budjetin ja kokeiluun osallistuvien palveluntuottajien määrän lisäksi ikääntyvien asiakkaiden taloudellinen asema ja terveys. Näiden lisäksi asiakasohjaajat kokivat yhtenäisten toimintatapojen ja tarkoituksenmukaisten työvälineiden puutteellisuuden hankaloittavan voimavaralähtöistä työskentelyä. Pystyäkseen toimimaan uudessa toimintaympäristössä asiakasohjaajat toivoivat saavansa lisäkoulutusta.
Geronomin laaja-alaista osaamista tarvitaan tulevaisuudessa ikääntyneiden palveluiden kehitystyössä ja toteutuksessa. Geronomi voi toimia asiantuntijana erilaisissa ryhmissä sekä olla linkki ikääntyneiden, vanhuspalveluiden suunnittelijoiden ja työntekijöiden välillä.