Lasten uni-EEG. Opaslehtinen tutkimukseen valmistautumisesta 2-7-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen Keski-Pohjanmaan keskussairaalaan.
Koskela, Karoliina; Rein, Mia (2017)
Koskela, Karoliina
Rein, Mia
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285831
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä 2–7-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen opaslehtinen lapsen valmistautumisesta uni-EEG-tutkimukseen. Opaslehtinen lähetetään tutkimuskutsun mukana kotiin, jolloin lapsi voi yhdessä vanhemman kanssa valmistautua tutkimukseen. Opaslehtinen selittää uni-EEG-tutkimuksen kulun kuvilla ja lyhyillä lauseilla.
Tarve opaslehtiselle tuli Keski-Pohjanmaan keskussairaalan lastentautien ja lastenneuro-logian yksiköstä. Samantapaisia opaslehtisiä on aiemmin tehty Keski-Pohjanmaan keskus-sairaalalle eri toimenpiteisiin ja ne on koettu hyvinä. Opaslehtisen tavoitteena on vähentää lapsen ja vanhempien pelkoja sekä ennakkoluuloja uni-EEG-tutkimuksesta ja helpottaa näin hoitohenkilökunnan työtä. Myöhemmin teimme myös osaston tarpeisiin vastaten opaskansion, joka muokattiin opaslehtisestä PowerPoint-muotoon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lasta potilaana, lasten sairaalapelkoja sekä leikin merkitystä pelkojen lievittämisessä. Tutkimukseen valmistamista kuvattiin niin vanhempien kuin lasten osalta, sekä hoitajan tärkeää roolia huolellisessa esivalmistelussa. Uni-EEG-tutkimuksen kulku sekä tuotekehittelyn eteneminen selitettiin vaihe vaiheelta.
Jatkokehittämishaasteina nähtiin opaslehtisen ja -kansion löytyminen Soiten internet-sivuilta sähköisessä muodossa, koska internetin merkitys kasvaa enenevissä määrin hoito-työssä ja potilaiden ohjauksessa.
Tarve opaslehtiselle tuli Keski-Pohjanmaan keskussairaalan lastentautien ja lastenneuro-logian yksiköstä. Samantapaisia opaslehtisiä on aiemmin tehty Keski-Pohjanmaan keskus-sairaalalle eri toimenpiteisiin ja ne on koettu hyvinä. Opaslehtisen tavoitteena on vähentää lapsen ja vanhempien pelkoja sekä ennakkoluuloja uni-EEG-tutkimuksesta ja helpottaa näin hoitohenkilökunnan työtä. Myöhemmin teimme myös osaston tarpeisiin vastaten opaskansion, joka muokattiin opaslehtisestä PowerPoint-muotoon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin lasta potilaana, lasten sairaalapelkoja sekä leikin merkitystä pelkojen lievittämisessä. Tutkimukseen valmistamista kuvattiin niin vanhempien kuin lasten osalta, sekä hoitajan tärkeää roolia huolellisessa esivalmistelussa. Uni-EEG-tutkimuksen kulku sekä tuotekehittelyn eteneminen selitettiin vaihe vaiheelta.
Jatkokehittämishaasteina nähtiin opaslehtisen ja -kansion löytyminen Soiten internet-sivuilta sähköisessä muodossa, koska internetin merkitys kasvaa enenevissä määrin hoito-työssä ja potilaiden ohjauksessa.