Kaikki mukaan! Yhteisöllisyyden vahvistaminen ohjattujen leikkien avulla varhaiskasvatuksen pienryhmässä
Ylinen, Emilia; Rautio, Riikka (2018)
Ylinen, Emilia
Rautio, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275797
Tiivistelmä
Monimuotoisen opinnäytetyömme tavoitteena oli vahvistaa yhteisöllisyyttä ohjattujen leikkien avulla varhaiskasvatuksen pienryhmässä. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta, lapsen kehityksestä, leikistä, yhteisöllisyydestä, sosiaalisesta kompetenssista, sosiaalisten taitojen- ja vertaissuhdetaitojen vahvistamisesta, sekä kiusaamisesta ja sen ennaltaehkäisemisestä. Tätä teoriatietoa hyödyntäen suunnittelimme ja järjestimme toiminnallisia leikkihetkiä pienryhmän lapsille.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina on toiminut helsinkiläinen päiväkoti. Toiminnallinen osuus toteutettiin 4-vuotiaiden pienryhmässä. Ohjattuja toimintakertoja oli yhteensä viisi. Toiminnalliset osuudet kestivät noin 30 minuuttia. Arvioimme opinnäytetyömme toimintatuokioita ryhmän lastentarhanopettajan palautteen perusteella. Lastentarhanopettajalla oli käytössään lomake, johon olimme kirjanneet ylös niitä asioita, joihin toivoimme hänen kiinnittävän erityisesti huomiota tuokioiden aikana. Näitä asioita olivat lasten väliset suhteet, leikkeihin mukaan pääseminen ja niihin osallistuminen sekä muita huomioita vertaissuhdetaitoihin liittyen.
Arvioimme, että ohjatut leikit soveltuvat hyvin pienryhmän yhteisöllisyyden vahvistamiseen. Tuokioiden toiminnallisten leikkien avulla lapset pääsivät harjoittelemaan erilaisia kaveritaitoja kuten ryhmässä toimimiseen ja toisten huomioon ottamiseen liittyviä taitoja. Lisäksi he pääsivät harjoittelemaan vuorovaikutukseen liittymisen ja sen ylläpitämisen taitoja.
Ryhmän lastentarhanopettajalta saatu palaute oli jokaisen toimintatuokion jälkeen positiivinen. Leikit olivat hänen mukaansa hyvin valittuja ja ne edistivät lasten yhdessä toimimisen taitoja. Erityisesti hän piti onnistuneena sitä, että lapset, jotka eivät tavallisesti leiki usein keskenään, tekivät mielellään yhteistyötä tuokioiden aikana. Lastentarhanopettaja kertoi hyödyntävänsä jatkossa meidän käytössämme ollutta lähdemateriaalia ryhmän toiminnan kehittämiseksi.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina on toiminut helsinkiläinen päiväkoti. Toiminnallinen osuus toteutettiin 4-vuotiaiden pienryhmässä. Ohjattuja toimintakertoja oli yhteensä viisi. Toiminnalliset osuudet kestivät noin 30 minuuttia. Arvioimme opinnäytetyömme toimintatuokioita ryhmän lastentarhanopettajan palautteen perusteella. Lastentarhanopettajalla oli käytössään lomake, johon olimme kirjanneet ylös niitä asioita, joihin toivoimme hänen kiinnittävän erityisesti huomiota tuokioiden aikana. Näitä asioita olivat lasten väliset suhteet, leikkeihin mukaan pääseminen ja niihin osallistuminen sekä muita huomioita vertaissuhdetaitoihin liittyen.
Arvioimme, että ohjatut leikit soveltuvat hyvin pienryhmän yhteisöllisyyden vahvistamiseen. Tuokioiden toiminnallisten leikkien avulla lapset pääsivät harjoittelemaan erilaisia kaveritaitoja kuten ryhmässä toimimiseen ja toisten huomioon ottamiseen liittyviä taitoja. Lisäksi he pääsivät harjoittelemaan vuorovaikutukseen liittymisen ja sen ylläpitämisen taitoja.
Ryhmän lastentarhanopettajalta saatu palaute oli jokaisen toimintatuokion jälkeen positiivinen. Leikit olivat hänen mukaansa hyvin valittuja ja ne edistivät lasten yhdessä toimimisen taitoja. Erityisesti hän piti onnistuneena sitä, että lapset, jotka eivät tavallisesti leiki usein keskenään, tekivät mielellään yhteistyötä tuokioiden aikana. Lastentarhanopettaja kertoi hyödyntävänsä jatkossa meidän käytössämme ollutta lähdemateriaalia ryhmän toiminnan kehittämiseksi.