IT-tukihenkilönä ammattikorkeakoulussa
Pantsesnyi, Aleksandr (2018)
Pantsesnyi, Aleksandr
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285808
Tiivistelmä
Tässä portfoliomaisessa opinnäytetyössä tehdään päiväkirja ammattikorkeakoulun IT-tukihenkilön tehtävistä, pohditaan mitä tietoa tehtävien suorittaminen vaatii ja etsitään tehtävien tietoperusta. Päiväkirjaa pidettiin 16.10.2017 – 22.12.2017 välisenä aikana. Se aloitettiin kahden kuukauden työskentelyjakson jälkeen, jolloin opinnäytetyön kirjoittaja oli perehtynyt työympäristöön ja toimintatapoihin.
Työympäristönä oli yksi Suomen suurimmista ammattikorkeakouluista, jossa opiskelee yhteensä yli 10 000 opiskelijaa ja työskentelee yli 650 henkilöä. Ammattikorkeakoulussa opetusta tarjotaan sekä suomen että englannin kielillä, minkä vuoksi asiakaspalveluakin oli tarjottavana molemmilla kielillä. Oppilaitoksen järjestelmä koostuu Windows 10 -työasemista, VDI-päätelaitteista, WLAN- ja VLAN-verkoista sekä Windows- ja Linux-palvelimista.
Työjakson aikana opinnäytetyön kirjoittaja on osallistunut järjestelmien ylläpitotehtäviin sekä asiakaspalveluun. Hän on myös osallistunut ongelmien selvittämiseen, ohjelmistojen ja komponenttien asentamiseen ja antanut käytännön opastusta. Opinnäytetyön päivittäiset raportit koostuvat työpäivän tapahtumista ja päivän aikana suoritetuista tehtävistä. Viikkoanalyyseissa pohditaan viikon tapahtumia ja viikon aikana käytettyjä työkaluja ja menetelmiä ja analysoidaan niiden merkitystä teorialähteitä käyttäen.
Viikkoanalyyseissa käsitellään muun muassa dokumentointia ja palvelun hyödyllisyyttä ITIL-metodologian mukaan, Windows-as-a-Service -konseptia ja Windows 10 -päivitysten jakelumallia, sekä työn aikana tapahtuneita tulostus- ja tietoturvaongelmia. Opinnäytetyössä tekijä tutustuu SCCM-, Igel OS-, VDI- ja App-V -ratkaisuihin ja useisiin käytettäviin työkaluihin sekä esittää havaitun asiakkaiden suhtautumisen etäpalveluihin.
Pohdinnoissa ja päätelmissä käsitellään opinnäytetyön tuloksia ja käydään läpi opittuja asioita. Lisäksi tuodaan esille opinnäytetyön tekijän raportointijakson aikana tapahtunut ammatillinen kehitys ja pohditaan, mitä osaamisessa olisi parannettavaa sekä kartoitetaan ammatillisen kehittymisen suuntaa.
Työympäristönä oli yksi Suomen suurimmista ammattikorkeakouluista, jossa opiskelee yhteensä yli 10 000 opiskelijaa ja työskentelee yli 650 henkilöä. Ammattikorkeakoulussa opetusta tarjotaan sekä suomen että englannin kielillä, minkä vuoksi asiakaspalveluakin oli tarjottavana molemmilla kielillä. Oppilaitoksen järjestelmä koostuu Windows 10 -työasemista, VDI-päätelaitteista, WLAN- ja VLAN-verkoista sekä Windows- ja Linux-palvelimista.
Työjakson aikana opinnäytetyön kirjoittaja on osallistunut järjestelmien ylläpitotehtäviin sekä asiakaspalveluun. Hän on myös osallistunut ongelmien selvittämiseen, ohjelmistojen ja komponenttien asentamiseen ja antanut käytännön opastusta. Opinnäytetyön päivittäiset raportit koostuvat työpäivän tapahtumista ja päivän aikana suoritetuista tehtävistä. Viikkoanalyyseissa pohditaan viikon tapahtumia ja viikon aikana käytettyjä työkaluja ja menetelmiä ja analysoidaan niiden merkitystä teorialähteitä käyttäen.
Viikkoanalyyseissa käsitellään muun muassa dokumentointia ja palvelun hyödyllisyyttä ITIL-metodologian mukaan, Windows-as-a-Service -konseptia ja Windows 10 -päivitysten jakelumallia, sekä työn aikana tapahtuneita tulostus- ja tietoturvaongelmia. Opinnäytetyössä tekijä tutustuu SCCM-, Igel OS-, VDI- ja App-V -ratkaisuihin ja useisiin käytettäviin työkaluihin sekä esittää havaitun asiakkaiden suhtautumisen etäpalveluihin.
Pohdinnoissa ja päätelmissä käsitellään opinnäytetyön tuloksia ja käydään läpi opittuja asioita. Lisäksi tuodaan esille opinnäytetyön tekijän raportointijakson aikana tapahtunut ammatillinen kehitys ja pohditaan, mitä osaamisessa olisi parannettavaa sekä kartoitetaan ammatillisen kehittymisen suuntaa.