Kone- ja tuotantotekniikan koulutuksen kehittäminen Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymässä
Tarkka, Vesa; Ojala, Juho (2018)
Tarkka, Vesa
Ojala, Juho
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036423
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä malleja tehostaa ja parantaa opetusta, laitteita ja niiden resursointia Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymässä metalliosastolla. Tarve tutkimukselle syntyi, kun Sipilän hallituksen 2015 hallitusohjelmassa listattiin kärkihankkeet, jossa oli yhtenä ammatillisen koulutuksen rahoituksen ja koulutuksen uudistaminen. Hankkeen johdosta taloudellinen pakko asetti erillisille aikuis- ja nuorisopuolen koulutuksille yhdistymistarpeen vuoden 2018 alusta, jolloin suuri joukko oppilaita asettuu yhteisiin, aikaisempia pienempiin tiloihin. Koulutusreformi on tuomassa myös haasteen koulutussopimuksen tiimoilta, jossa opiskelijoiden tulisi aiempaa enemmän toimia työelämässä ja suorittaa ensisijaisesti ammattiosaamisen näyttöjä siellä. Digitalisoituminen ja verkko-opiskelu ovat myös suuntaviivoja tässä koulutusreformissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen toteutustapana puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi metalliosaston opettajaa, joista kolme työskenteli aiemmin aikuispuolella ja kolme nuorisopuolella metalliosaston opetus- ja hallintohenkilöinä. Tutkimuksen pohjalta saatiin selviä kehityskohteita, joihin tulisi panostaa jatkossa koulutuksen toteutuksessa. Tutkimus myös paljasti jatkokehittämisen tarvetta metalliosastolla.
Ammatillisen koulutuksen rahoituksen pienentymisen, uuden laadukkaampaan ja tuloksellisempaan kouluttamiseen tähtäävän rahoitusmallin sekä koulutuksien yhdistymisen vuoksi resurssit oppilaiden käsittelemiseksi ovat lujilla. Tämän vuoksi tutkinnon suorittamisen sekä työllistymisen tehostamista on parannettava tuloksellisuusrahan saamiseksi. Opetus- ja tilajärjestelyt tulee ottaa myös suurennuslasin alle, jotta opetus ja tilojen käyttö sujuisi mahdollisimman jouhevasti. Tutkimuksesta saatavien tulosten pohjalta suunnitellaan esimerkiksi tutkinnonosien tarjontaa ja koulutussopimuksen mukaisia työssäoppimisjaksoja, sekä niiden sijoittumista opintojaksoille. Tutkimus antaa myös näkökulmia digitalisoinnin ja opetuksen järjestelyissä metalliosastojen yhdistymisen jälkeen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen toteutustapana puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi metalliosaston opettajaa, joista kolme työskenteli aiemmin aikuispuolella ja kolme nuorisopuolella metalliosaston opetus- ja hallintohenkilöinä. Tutkimuksen pohjalta saatiin selviä kehityskohteita, joihin tulisi panostaa jatkossa koulutuksen toteutuksessa. Tutkimus myös paljasti jatkokehittämisen tarvetta metalliosastolla.
Ammatillisen koulutuksen rahoituksen pienentymisen, uuden laadukkaampaan ja tuloksellisempaan kouluttamiseen tähtäävän rahoitusmallin sekä koulutuksien yhdistymisen vuoksi resurssit oppilaiden käsittelemiseksi ovat lujilla. Tämän vuoksi tutkinnon suorittamisen sekä työllistymisen tehostamista on parannettava tuloksellisuusrahan saamiseksi. Opetus- ja tilajärjestelyt tulee ottaa myös suurennuslasin alle, jotta opetus ja tilojen käyttö sujuisi mahdollisimman jouhevasti. Tutkimuksesta saatavien tulosten pohjalta suunnitellaan esimerkiksi tutkinnonosien tarjontaa ja koulutussopimuksen mukaisia työssäoppimisjaksoja, sekä niiden sijoittumista opintojaksoille. Tutkimus antaa myös näkökulmia digitalisoinnin ja opetuksen järjestelyissä metalliosastojen yhdistymisen jälkeen.