Onnistunut yleisötapahtuma Mobiliassa – Opas tapahtumaprosessin hallintaan
Mattila, Jesse (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mattila, Jesse
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026252
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on valmistunut keväällä 2018 ja sen aiheena on tapahtumajärjestäminen. Toimeksiantajana oli Kangasalla toimiva tieliikenteen valtakunnallinen erikoismuseo Mobilia. Mobilia tarjoaa monipuolisia elämyspalveluita sekä järjestää runsaasti yleisötapahtumia vai-helevin teemoin.
Opinnäytetyö on produktityppinen. Produktiosa on teoriaosuuden pohjalta rakennettu tapah-tumaprosessin hallinnan opas. Opas käsittelee tapahtumajärjestämisen vaiheita ja mene-telmiä kohdennettuna toimeksiantajan tarpeisiin. Tapahtumajärjestämisen vaiheet käsitel-lään prosessin mukaisessa järjestyksessä, kronologisesti edeten. Teoriaosuus pitää sisäl-lään produktin osa-alueiden tietopohjan.
Opas ei ole ohjekirja, jossa tapahtumajärjestäminen käydään teknisesti vaihe vaiheelta läpi. Tarkkojen yksityiskohtien sijaan se keskittyy merkittävien strategisten tekijöiden, kuten ta-pahtumakonseptin, resursoinnin ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Markkinointiin ei paneuduta perusteellisesti, sillä jo olemassa olevaa Mobilian markkinointisuunnitelmaa käy-tetään myös tapahtumien markkinoinnissa. Aihealueet on rajattu käsittelemään erityisesti yleisötapahtumia.
Oppaan tavoitteena on auttaa Mobilian tapahtumajärjestämisestä vastaavia henkilöitä jalos-tamaan jo olemassa olevia toimintamalleja ja tehostamaa tapahtumaorganisaation työsken-telyä. Pyrkimyksenä on tarjota erityisesti tapahtumatuotannon laatua ja järjestelmällisyyttä kasvattavia keinoja.
Opinnäytetyö on produktityppinen. Produktiosa on teoriaosuuden pohjalta rakennettu tapah-tumaprosessin hallinnan opas. Opas käsittelee tapahtumajärjestämisen vaiheita ja mene-telmiä kohdennettuna toimeksiantajan tarpeisiin. Tapahtumajärjestämisen vaiheet käsitel-lään prosessin mukaisessa järjestyksessä, kronologisesti edeten. Teoriaosuus pitää sisäl-lään produktin osa-alueiden tietopohjan.
Opas ei ole ohjekirja, jossa tapahtumajärjestäminen käydään teknisesti vaihe vaiheelta läpi. Tarkkojen yksityiskohtien sijaan se keskittyy merkittävien strategisten tekijöiden, kuten ta-pahtumakonseptin, resursoinnin ja asiakaskokemuksen kehittämiseen. Markkinointiin ei paneuduta perusteellisesti, sillä jo olemassa olevaa Mobilian markkinointisuunnitelmaa käy-tetään myös tapahtumien markkinoinnissa. Aihealueet on rajattu käsittelemään erityisesti yleisötapahtumia.
Oppaan tavoitteena on auttaa Mobilian tapahtumajärjestämisestä vastaavia henkilöitä jalos-tamaan jo olemassa olevia toimintamalleja ja tehostamaa tapahtumaorganisaation työsken-telyä. Pyrkimyksenä on tarjota erityisesti tapahtumatuotannon laatua ja järjestelmällisyyttä kasvattavia keinoja.