Sukupuoli varhaiskasvatuksessa : Varhaiskasvattajien puhe sukupuolesta ja sukupuolisensitiivisyydestä
Ylimäki, Mico (2018)
Ylimäki, Mico
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046569
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa teemahaastatteluilla kerättiin aineistoa, jota analysoitiin diskurssianalyysillä. Opinnäytetyössä Haastateltiin neljää varhaiskasvattajaa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten varhaiskasvattajat puhuvat sukupuolesta, millaisia käsityksiä varhaiskasvattajilla on sukupuolisensitiivisyydestä ja millaisia merkityksiä varhaiskasvattajat antavat sukupuolelle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään sukupuolta, sukupuoli-identiteetin kehittymistä, sukupuolirooleja ja sukupuoliin liitettyjä stereotypioita ja sukupuolivähemmistöjä. Kuvataan myös sukupuolisensitiivisyyttä varhaiskasvatuksessa, sukupuolittuneisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä ja tasa-arvokasvatusta.
Tutkimuksessa löydettiin neljänlaisia diskursseja sukupuolesta: neutraali, sukupuolittunut, seksualisoitu ja sukupuoli kokemuksena. Sukupuolisensitiivisyydestä löytyi kaksi diskurssia: varhaiskasvatuksen tehtävä ja vertaaminen sukupuolineutraaliin. Lisäksi löytyi yksi diskurssi, joka kuvasi miehiä ja naisia työyhteisössä: erilaisuus.
Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvattajat puhuvat pääosin leikeistä, ryhmästä ja rutiineista sukupuolineutraalisti, mutta sukupuolittuneita käsityksiä ja ilmauksia esiintyy varhaiskasvattajien puheissa edelleen. Sukupuolta saatettiin myös seksualisoida vetämällä suora linkki sukupuolen ja seksuaalisuuden välille.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat suhtautuvat sukupuolisensitiivisyyteen hyvin ja se koetaan yhdeksi varhaiskasvatuksen keskeiseksi tehtäväksi. Kuitenkin sukupuolisensitiivisyys ja sukupuolineutraali asetetaan monesti puheessa rinnakkain, vaikka kyseessä on kaksi eri asiaa. Työyhteisössä miespuolinen ja naispuolinen työntekijä nähdään työtavoiltaan erilaisina. Lisäksi työtehtävät saattavat jakautua sukupuolittuneesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään sukupuolta, sukupuoli-identiteetin kehittymistä, sukupuolirooleja ja sukupuoliin liitettyjä stereotypioita ja sukupuolivähemmistöjä. Kuvataan myös sukupuolisensitiivisyyttä varhaiskasvatuksessa, sukupuolittuneisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä ja tasa-arvokasvatusta.
Tutkimuksessa löydettiin neljänlaisia diskursseja sukupuolesta: neutraali, sukupuolittunut, seksualisoitu ja sukupuoli kokemuksena. Sukupuolisensitiivisyydestä löytyi kaksi diskurssia: varhaiskasvatuksen tehtävä ja vertaaminen sukupuolineutraaliin. Lisäksi löytyi yksi diskurssi, joka kuvasi miehiä ja naisia työyhteisössä: erilaisuus.
Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvattajat puhuvat pääosin leikeistä, ryhmästä ja rutiineista sukupuolineutraalisti, mutta sukupuolittuneita käsityksiä ja ilmauksia esiintyy varhaiskasvattajien puheissa edelleen. Sukupuolta saatettiin myös seksualisoida vetämällä suora linkki sukupuolen ja seksuaalisuuden välille.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat suhtautuvat sukupuolisensitiivisyyteen hyvin ja se koetaan yhdeksi varhaiskasvatuksen keskeiseksi tehtäväksi. Kuitenkin sukupuolisensitiivisyys ja sukupuolineutraali asetetaan monesti puheessa rinnakkain, vaikka kyseessä on kaksi eri asiaa. Työyhteisössä miespuolinen ja naispuolinen työntekijä nähdään työtavoiltaan erilaisina. Lisäksi työtehtävät saattavat jakautua sukupuolittuneesti.