Päivystyspotilaan eHealth -palvelut
Mustonen, Sanni; Hirsimäki, Linda (2018)
Mustonen, Sanni
Hirsimäki, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076851
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kirjallisuuskatsauksen muodossa suomalaisia päivys-tyspotilaille suunnattuja eHealth -palveluita. Tavoitteena oli selvittää, ovatko eHealth -palvelut hyödyllisiä terveydenhuollon asiakkaille ja ammattilaisille, ja millä tavoin. Työssä haluttiin myös selvittää, vähentävätkö nämä palvelut päivystyspoliklinoiden ruuhkaisuutta. Tämä opinnäytetyö piti toteuttaa yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa, mutta yhteistyö kaatui aikataulullisiin ongelmiin. Aiheen piti käsitellä yhtä tiettyä eHealth -palveluita, mutta muuttui käsittelemään useita eri palveluita yleisemmällä tasolla.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa käytettiin kuvailevaa menetelmää. Aineistoa valittiin suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. Hakuja toteutettiin myös manuaalisesti. Lopulliseen aineistoon hyväksyttiin yhdeksän tutkimusartikkelia, jotka vastasivat parhaiten määrittämiimme tutkimuskysymyksiin. Valitut artikkelit oli julkaistu vuosina 2002-2018. Valituissa tutkimuksissa oli käytetty niin kvantitatiivista, kuin kvalitatiivistakin lähestymistapaa.
Opinnäytetyö toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jota varten etsitään muun muassa tutkimustuloksia liittyen päivystypotilaiden verkkopalveluiden käyttökokemuksiin. Tätä varten etsitään Suomessa ja ulkomailla tehtyja artikkeleita ja tutkimuksia, joiden pohjalta kirjallisuuskatsaus toteutetaan. Lisäksi selvitetään suomalaiset päivystyspotilaiden verkkopalveluita tarjoavat tahot. Opinnäytetyössä käytetään luotettavia lähteitä.
Tämän tutkimuksen perusteella päivystyspoliklinikoiden ruuhkaisuutta voidaan vähentää eHealth -palveluita käyttämällä. Palveluiden avulla voidaan säästää turhia käyntejä terveydenhuollon palveluiden piirissä, kun omiin ongelmiin saadaan vastaus jo kotoa internetin välityksellä. Lisäksi ne auttavat päivystyspotilasta hoitoonohjautumisessa ja tukevat itsehoitoisuuteen. Palveluista voi saada neuvoja siihen, miten käyttäjä voisi itsenäisesti kotioloissa hoitaa ongelmaansa. Kaikkia käyntejä ei kuitenkaan voida korvata sähköisiä palveluita käyttämällä. Tulokset on löydetty useista erilaisista luotettavista lähteistä, joten kirjallisuuskatsausta voidaan pitää luotettavana.
Tulevaisuudessa eHealth -palveluita tulisi edelleen kehittää. Käyttäjät toivovat palveluilta laajeempaa ja monipuolisempaa tarjontaa. Terveydenhuollon ammattilaisten tulisi tulevaisuudessa osata ohjata potilaita entistä enemmän oikeiden eHealth -palveluiden pariin. Tämän vuoksi ammattilaisten on tärkeää tuntea tarjolla olevat palvelut. Näiden palveluiden avulla potilaat voivat myös itse tukea omahoitoisuuttaan entistä monipuolisemmin.
Tässä kirjallisuuskatsauksessa käytettiin kuvailevaa menetelmää. Aineistoa valittiin suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista. Hakuja toteutettiin myös manuaalisesti. Lopulliseen aineistoon hyväksyttiin yhdeksän tutkimusartikkelia, jotka vastasivat parhaiten määrittämiimme tutkimuskysymyksiin. Valitut artikkelit oli julkaistu vuosina 2002-2018. Valituissa tutkimuksissa oli käytetty niin kvantitatiivista, kuin kvalitatiivistakin lähestymistapaa.
Opinnäytetyö toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jota varten etsitään muun muassa tutkimustuloksia liittyen päivystypotilaiden verkkopalveluiden käyttökokemuksiin. Tätä varten etsitään Suomessa ja ulkomailla tehtyja artikkeleita ja tutkimuksia, joiden pohjalta kirjallisuuskatsaus toteutetaan. Lisäksi selvitetään suomalaiset päivystyspotilaiden verkkopalveluita tarjoavat tahot. Opinnäytetyössä käytetään luotettavia lähteitä.
Tämän tutkimuksen perusteella päivystyspoliklinikoiden ruuhkaisuutta voidaan vähentää eHealth -palveluita käyttämällä. Palveluiden avulla voidaan säästää turhia käyntejä terveydenhuollon palveluiden piirissä, kun omiin ongelmiin saadaan vastaus jo kotoa internetin välityksellä. Lisäksi ne auttavat päivystyspotilasta hoitoonohjautumisessa ja tukevat itsehoitoisuuteen. Palveluista voi saada neuvoja siihen, miten käyttäjä voisi itsenäisesti kotioloissa hoitaa ongelmaansa. Kaikkia käyntejä ei kuitenkaan voida korvata sähköisiä palveluita käyttämällä. Tulokset on löydetty useista erilaisista luotettavista lähteistä, joten kirjallisuuskatsausta voidaan pitää luotettavana.
Tulevaisuudessa eHealth -palveluita tulisi edelleen kehittää. Käyttäjät toivovat palveluilta laajeempaa ja monipuolisempaa tarjontaa. Terveydenhuollon ammattilaisten tulisi tulevaisuudessa osata ohjata potilaita entistä enemmän oikeiden eHealth -palveluiden pariin. Tämän vuoksi ammattilaisten on tärkeää tuntea tarjolla olevat palvelut. Näiden palveluiden avulla potilaat voivat myös itse tukea omahoitoisuuttaan entistä monipuolisemmin.