Kohdeyrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen
Iijolainen, Niko (2018)
Iijolainen, Niko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066693
Tiivistelmä
KOHDEYRITYKSEN SISÄISEN VIESTINNÄN KEHITTÄMINEN
Iijolainen, Niko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Huhtikuu 2018
Sivumäärä: 66
Liitteitä: 2
Asiasanat: sisäinen viestintä, kyselytutkimus, hajautettu organisaatio
____________________________________________________________________
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaiseksi usealla paikkakunnalla toi-mivan taloushallinnon alan yrityksen henkilöstö kokee yrityksen sisäisen viestinnän sekä työ- ja viestintäilmapiirin. Tutkimusten tulosten oli tarkoitus olla avuksi yri-tyksen johdolle, joka halusi saada tarkempaa tietoa sisäisen viestinnän toimivuu-desta sekä työ- ja viestintäilmapiirin laadusta. Tutkimusten tulosten perusteella myös tehtiin ehdotuksia siitä, miten kohdeorganisaation sisäistä viestintää voitai-siin kehittää.
Teoriaosassa tarkasteltiin sisäisen viestinnän merkitystä työ- ja viestintäilmapiirin muodostumisessa, eri viestintäkanavia ja -foorumeita, sisäisen viestinnän haasteita hajautetussa organisaatiossa sekä sitä, millaista on toimiva sisäinen viestintä.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistel-mä. Tutkimusmetodina käytettiin sähköistä kyselyä, joka sisälsi sekä monivalinta-kysymyksiä että avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulosten mukaan kohdeorganisaation työntekijät kokevat yrityksen ilma-piirin pääsääntöisesti hyväksi. Työpaikan tunnelmaa pidetään rentona ja kannusta-vana. Oman esimiehen toimintaan ollaan tyytyväisiä. Oma esimies osaa vastaajien mielestä viestiä hyvin ja suhde omaan esimieheen koetaan luottamukselliseksi. Or-ganisaation hajautuneisuus vaikuttaa kuitenkin siihen, että työyhteisöä ei koeta ko-vin yhtenäiseksi.
Organisaation sisäisessä viestinnässä koetaan olevan kehittämisen varaa. Tietoa toivottaisiin saatavan enemmän erityisesti muiden toimipisteiden asioista. Myös tiedonkulkuun eri toimipisteiden välillä tulee kiinnittää huomiota hajautetussa or-ganisaatiossa.
Nykyiset kanavat koetaan toimiviksi. Sähköposti on eniten käytetty viestintäkana-va. Tiedonkulkua eri toimipisteiden välillä voitaisiin kehittää muun muassa kuu-kausittain lähetettävällä sisäisellä tiedotteella, jossa kerrottaisiin eri toimipisteiden asioista.
Viestintä toimii organisaatiossa suhteellisen hyvin ylhäältä alaspäin ja alhaalta ylöspäin. Esimiehet hallitsevat arkipäivän viestintätilanteet hyvin. Koetaan, että esimieheen voi aina ottaa yhteyttä ja palautteenantomahdollisuuksia on melko riit-tävästi. Osa toivoisi omalta esimieheltään enemmän palautetta ja osa haluaisi kehi-tyskeskusteluja pidettävän nykyistä useammin.
Iijolainen, Niko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Huhtikuu 2018
Sivumäärä: 66
Liitteitä: 2
Asiasanat: sisäinen viestintä, kyselytutkimus, hajautettu organisaatio
____________________________________________________________________
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaiseksi usealla paikkakunnalla toi-mivan taloushallinnon alan yrityksen henkilöstö kokee yrityksen sisäisen viestinnän sekä työ- ja viestintäilmapiirin. Tutkimusten tulosten oli tarkoitus olla avuksi yri-tyksen johdolle, joka halusi saada tarkempaa tietoa sisäisen viestinnän toimivuu-desta sekä työ- ja viestintäilmapiirin laadusta. Tutkimusten tulosten perusteella myös tehtiin ehdotuksia siitä, miten kohdeorganisaation sisäistä viestintää voitai-siin kehittää.
Teoriaosassa tarkasteltiin sisäisen viestinnän merkitystä työ- ja viestintäilmapiirin muodostumisessa, eri viestintäkanavia ja -foorumeita, sisäisen viestinnän haasteita hajautetussa organisaatiossa sekä sitä, millaista on toimiva sisäinen viestintä.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistel-mä. Tutkimusmetodina käytettiin sähköistä kyselyä, joka sisälsi sekä monivalinta-kysymyksiä että avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulosten mukaan kohdeorganisaation työntekijät kokevat yrityksen ilma-piirin pääsääntöisesti hyväksi. Työpaikan tunnelmaa pidetään rentona ja kannusta-vana. Oman esimiehen toimintaan ollaan tyytyväisiä. Oma esimies osaa vastaajien mielestä viestiä hyvin ja suhde omaan esimieheen koetaan luottamukselliseksi. Or-ganisaation hajautuneisuus vaikuttaa kuitenkin siihen, että työyhteisöä ei koeta ko-vin yhtenäiseksi.
Organisaation sisäisessä viestinnässä koetaan olevan kehittämisen varaa. Tietoa toivottaisiin saatavan enemmän erityisesti muiden toimipisteiden asioista. Myös tiedonkulkuun eri toimipisteiden välillä tulee kiinnittää huomiota hajautetussa or-ganisaatiossa.
Nykyiset kanavat koetaan toimiviksi. Sähköposti on eniten käytetty viestintäkana-va. Tiedonkulkua eri toimipisteiden välillä voitaisiin kehittää muun muassa kuu-kausittain lähetettävällä sisäisellä tiedotteella, jossa kerrottaisiin eri toimipisteiden asioista.
Viestintä toimii organisaatiossa suhteellisen hyvin ylhäältä alaspäin ja alhaalta ylöspäin. Esimiehet hallitsevat arkipäivän viestintätilanteet hyvin. Koetaan, että esimieheen voi aina ottaa yhteyttä ja palautteenantomahdollisuuksia on melko riit-tävästi. Osa toivoisi omalta esimieheltään enemmän palautetta ja osa haluaisi kehi-tyskeskusteluja pidettävän nykyistä useammin.