FUNGUS: EPÄLINEAARISEN TARINANKERRONNAN TYÖKALU : Digiosaajaksi työelämään -hanke
Karjalainen, Leena (2018)
Karjalainen, Leena
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097358
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Fungus-työkalun soveltuvuutta Työelämäpeliin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Digiosaajaksi työelämään -hankeen projektipäällikkö Mika Letonsaari. Opinnäytetyössä tutkittava Fungus on Unity-pelinkehitysympäristöön integroitava työkalu.
Työssä ei keskitytä siihen, kuinka Unitya käytetään, vaan enemmänkin Fungus-työkalun soveltuvuuteen ja sen käyttöönottoon.
Tavoitteena on rakentaa kysymyspatteristosta minipeli käyttäen Fungus-työkalua, niin että se on käytettävissä Työelämäpelissä.
Opinnäytetyön tulevissa luvuissa kerrotaan seuraavanlaisesti: Johdannossa kerrotaan lyhyesti toimeksiannosta ja opinnäytetyöstä. Toisessa luvussa tarkastellaan Funguksen ja Twine-työkaluun eroavaisuuksia ja miksi päädyttiin Fungus-nimiseen interaktiivisen tarinankerronnan työkaluun. Kolmannessa luvussa kerrotaan toimeksianto. Neljännessä luvussa perehdytään työkalun perusperiaatteisiin ennen kuin lähdetään tekemään minipeliä. Viides luku on minipelin luominen, jossa käydään läpi, kuinka monivalintakysely tehdään, miten saadaan minipeli kommunikoimaan Työelämäpelin kanssa. Kuudennessa luvussa kerrotaan päätännössä opinnäytetyön lopputuloksista.
Opinnäytetyössä havaittiin, että Fungus työkalu olisi hyvä erilaisille oppijoille, jotka ovat kiinnostuneita pelisuunnittelusta ja interaktiivisesta vuorovaikutuksesta. Tämä osoittautui, että Twine ja Fungus työkalujen eroavaisuudet olivat huomattavat. Sillä Fungus työkalu osoittautui hyväksi visuaalisen tarinankerronnan työkaluksi.
Opinnäytetyön materiaalia on käytetty Jufo1 -konferenssijulkaisussa.
Työssä ei keskitytä siihen, kuinka Unitya käytetään, vaan enemmänkin Fungus-työkalun soveltuvuuteen ja sen käyttöönottoon.
Tavoitteena on rakentaa kysymyspatteristosta minipeli käyttäen Fungus-työkalua, niin että se on käytettävissä Työelämäpelissä.
Opinnäytetyön tulevissa luvuissa kerrotaan seuraavanlaisesti: Johdannossa kerrotaan lyhyesti toimeksiannosta ja opinnäytetyöstä. Toisessa luvussa tarkastellaan Funguksen ja Twine-työkaluun eroavaisuuksia ja miksi päädyttiin Fungus-nimiseen interaktiivisen tarinankerronnan työkaluun. Kolmannessa luvussa kerrotaan toimeksianto. Neljännessä luvussa perehdytään työkalun perusperiaatteisiin ennen kuin lähdetään tekemään minipeliä. Viides luku on minipelin luominen, jossa käydään läpi, kuinka monivalintakysely tehdään, miten saadaan minipeli kommunikoimaan Työelämäpelin kanssa. Kuudennessa luvussa kerrotaan päätännössä opinnäytetyön lopputuloksista.
Opinnäytetyössä havaittiin, että Fungus työkalu olisi hyvä erilaisille oppijoille, jotka ovat kiinnostuneita pelisuunnittelusta ja interaktiivisesta vuorovaikutuksesta. Tämä osoittautui, että Twine ja Fungus työkalujen eroavaisuudet olivat huomattavat. Sillä Fungus työkalu osoittautui hyväksi visuaalisen tarinankerronnan työkaluksi.
Opinnäytetyön materiaalia on käytetty Jufo1 -konferenssijulkaisussa.