Hyvinvointituotteet kuluttajan näkökulmasta
Tiainen, Anni (2018)
Tiainen, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107500
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Foodwest Oy:n toimeksiantona kesällä 2018 alkavalle hankkeelle. Opinnäytetyö on kuluttajatutkimus, jonka keskeisenä tavoitteena oli löytää vastaus kuluttajien tämän hetkiseen asenneilmastoon hyvinvointituotteita ja superfoodeja kohtaan, sekä selvittää millaisia tuotteita kuluttajat pitävät hyvinvointituotteina ja miksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin keskeiset hyvinvointiin vaikuttavat tekijät, joita olivat ravinto, liikunta ja lepo sekä elintarvikelainsäädännölliset reunaehdot, sillä hyvinvointituotetta ei voitu tarkastella irrallisena elintarvikelainsäädännöllisestä viitekehyksestä eikä ottamatta huomioon hyvinvointia kokonaisuutena. Työssä esiteltiin myös keskeiset markkina- ja markkinointitutkimusprosessin vaiheet sekä kuluttajaymmärryksen välineet. Teoriassa esitettiin kuluttajan valintoihin vaikuttavat demografiset, sosiaaliset ja psykologiset tekijät, sekä kuluttajakäyttäytyminen ruokavalinnoissa.
Keskeisenä tutkimustuloksena voitiin esittää, että hyvinvointituote ja superfood eivät tarkoittaneet kuluttajalle samaa asiaa. Hyvinvointituotteet koettiin enemminkin laajaksi ja kokonaisvaltaiseksi terveyttä edistävän ruokavalion perustaksi, kun taas superfoodit olivat yksittäisempiä valintoja. Kuluttajien asenneilmasto hyvinvointituotteita kohtaan oli pääosin positiivinen, mutta epäileviä ajatuksia herätti kuitenkin tuotteiden tarpeellisuus ja puhtaus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin keskeiset hyvinvointiin vaikuttavat tekijät, joita olivat ravinto, liikunta ja lepo sekä elintarvikelainsäädännölliset reunaehdot, sillä hyvinvointituotetta ei voitu tarkastella irrallisena elintarvikelainsäädännöllisestä viitekehyksestä eikä ottamatta huomioon hyvinvointia kokonaisuutena. Työssä esiteltiin myös keskeiset markkina- ja markkinointitutkimusprosessin vaiheet sekä kuluttajaymmärryksen välineet. Teoriassa esitettiin kuluttajan valintoihin vaikuttavat demografiset, sosiaaliset ja psykologiset tekijät, sekä kuluttajakäyttäytyminen ruokavalinnoissa.
Keskeisenä tutkimustuloksena voitiin esittää, että hyvinvointituote ja superfood eivät tarkoittaneet kuluttajalle samaa asiaa. Hyvinvointituotteet koettiin enemminkin laajaksi ja kokonaisvaltaiseksi terveyttä edistävän ruokavalion perustaksi, kun taas superfoodit olivat yksittäisempiä valintoja. Kuluttajien asenneilmasto hyvinvointituotteita kohtaan oli pääosin positiivinen, mutta epäileviä ajatuksia herätti kuitenkin tuotteiden tarpeellisuus ja puhtaus.