Selainpohjainen 3D-kartta
Kolari, Sami (2018)
Kolari, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147886
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tehdä selainpohjainen kolmiulotteinen kartta Metropolian Leppävaaran kampuksesta käyttäen WebGL-ohjelmistorajapintaa. Tehty sovellus oli suunniteltu toimimaan sekä käyttäjien omilla älypuhelimilla ja tietokoneilla että kiinteissä opastusnäytöissä koulun tiloissa. Kartasta pystyy hakemaan luokkahuoneita huoneen nimen tai luokkatunnuksen perusteella sekä selaamaan karttaa sulavasti multi-touch-eleiden tai hiiren avulla. Työn tilaajana oli Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Sovelluksessa hyödynnettiin myös useita JavaScript-kirjastoja esimerkiksi hakutulosten täydennykseen ja kameran liikeratojen animointiin. Näiden käytöstä laadittiin esimerkkejä sekä omakohtaisia huomioita. Lisäksi opeteltiin 3D-mallinnusta rakennuksen mallintamisen näkökulmasta kuvantamista hyödyntäen. Käyttäjätestauksessa tuli ilmi käytettävyyteen liittyviä ongelmia, jotka karttasovelluksessa piti korjata.
Kauppakeskusten nykyisiä opastusnäyttöjä vertailtiin käyttäjäkokemuksen ja käytettyjen teknologioiden osalta. WebGL-kirjastojen eroavaisuuksia tutkittiin koodiesimerkein. Työssä pohdittiin selainpohjaisen grafiikan tulevaisuutta ja Flash-pohjaisten Digital Signage -ratkaisuiden vääjäämätöntä loppua.
Sovellus onnistui hyvin, ja se johti jatkokehitykseen Metropoliassa. Karttaan toivottiin lisäominaisuuksia, kuten luokkahuoneiden varaustilanteen reaaliaikainen tarkastelu.
Sovelluksessa hyödynnettiin myös useita JavaScript-kirjastoja esimerkiksi hakutulosten täydennykseen ja kameran liikeratojen animointiin. Näiden käytöstä laadittiin esimerkkejä sekä omakohtaisia huomioita. Lisäksi opeteltiin 3D-mallinnusta rakennuksen mallintamisen näkökulmasta kuvantamista hyödyntäen. Käyttäjätestauksessa tuli ilmi käytettävyyteen liittyviä ongelmia, jotka karttasovelluksessa piti korjata.
Kauppakeskusten nykyisiä opastusnäyttöjä vertailtiin käyttäjäkokemuksen ja käytettyjen teknologioiden osalta. WebGL-kirjastojen eroavaisuuksia tutkittiin koodiesimerkein. Työssä pohdittiin selainpohjaisen grafiikan tulevaisuutta ja Flash-pohjaisten Digital Signage -ratkaisuiden vääjäämätöntä loppua.
Sovellus onnistui hyvin, ja se johti jatkokehitykseen Metropoliassa. Karttaan toivottiin lisäominaisuuksia, kuten luokkahuoneiden varaustilanteen reaaliaikainen tarkastelu.