Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa : Mediavälineet tasa-arvon, vuorovaikutuksen, osallisuuden ja oppimisen tukena
Mattila, Iina; Leppänen, Sanna (2018)
Mattila, Iina
Leppänen, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148015
Tiivistelmä
Median läsnäolo näkyy yhä pienempien lasten arjessa. Yhteiskunnalliset muutokset vaikuttavat mediakasvatuksen tarpeeseen varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelma 2016 painottaa mediakasvatuksen merkitystä. Varhaiskasvatussuunnitelmassa mediakasvatus nähdään yhtenä keinona tukea lasta aktiivisena toimijana sekä monipuolistaa lapsen itseilmaisua yhteisössä. Erilaisiin medioihin tutustuminen kuuluu osaksi varhaiskasvatusta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mediakasvatusta toteutetaan Kanta-Hämeessä sijaitsevan päiväkodin viisivuotiaiden ryhmässä, jossa mediakasvatus on suunnitelmallinen osa toimintaa. Tutkimuskysymykseksi muotoutui, miten varhaiskasvattajat tukevat erilaisin mediavälinein lasten tasa-arvoa, vuorovaikutusta, osallisuutta ja oppimista mediakasvatuksessa. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto saatiin havainnoimalla varhaiskasvattajien mediavälineiden käyttöä työelämäyhteyspäiväkodissa tarkkailevaa strukturoitua havainnointia käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan kohdepäiväkodin varhaiskasvattajat tukevat monipuolisesti lasten kasvua ja kehitystä mediavälineiden avulla tasa-arvon, vuorovaikutuksen, osallisuuden ja oppimisen näkökulmista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että näin mediavälineet eivät syrjäytä pedagogiikkaa, vaan päinvastoin toimivat hyvänä pedagogian tukena. Lapset oppivat olemaan median vastaanottajia, käyttäjiä ja tuottajina.
Tulokset antavat varhaiskasvattajille, vanhemmille ja alan opiskelijoille tietoa mediavälineiden käytön mahdollisuuksista sekä siitä, millaista mediakasvatusosaamista varhaiskasvatuksessa vaaditaan. Työ antaa myös viitteitä, mihin suuntaan koulutusta tulisi kehittää, jotta valmistuneilla olisi tietotaitoa vastata mediakasvatuksen tarpeisiin myös tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten mediakasvatusta toteutetaan Kanta-Hämeessä sijaitsevan päiväkodin viisivuotiaiden ryhmässä, jossa mediakasvatus on suunnitelmallinen osa toimintaa. Tutkimuskysymykseksi muotoutui, miten varhaiskasvattajat tukevat erilaisin mediavälinein lasten tasa-arvoa, vuorovaikutusta, osallisuutta ja oppimista mediakasvatuksessa. Kyseessä oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto saatiin havainnoimalla varhaiskasvattajien mediavälineiden käyttöä työelämäyhteyspäiväkodissa tarkkailevaa strukturoitua havainnointia käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan kohdepäiväkodin varhaiskasvattajat tukevat monipuolisesti lasten kasvua ja kehitystä mediavälineiden avulla tasa-arvon, vuorovaikutuksen, osallisuuden ja oppimisen näkökulmista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että näin mediavälineet eivät syrjäytä pedagogiikkaa, vaan päinvastoin toimivat hyvänä pedagogian tukena. Lapset oppivat olemaan median vastaanottajia, käyttäjiä ja tuottajina.
Tulokset antavat varhaiskasvattajille, vanhemmille ja alan opiskelijoille tietoa mediavälineiden käytön mahdollisuuksista sekä siitä, millaista mediakasvatusosaamista varhaiskasvatuksessa vaaditaan. Työ antaa myös viitteitä, mihin suuntaan koulutusta tulisi kehittää, jotta valmistuneilla olisi tietotaitoa vastata mediakasvatuksen tarpeisiin myös tulevaisuudessa.