Sisäisen viestinnän tutkimus pankissa
Lehtiö, Iiro (2018)
Lehtiö, Iiro
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097304
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää pienen eteläsuomalaisen pankin henkilökunnan tyytyväisyyttä yrityksen sisäiseen viestintään. Tutkimuksessa selvitettiin työyhteisön mielipiteitä sisäisen viestinnän eri osa-alueista ja tarjottiin heille mahdollisuus sisäisen viestinnän nykytilan arvioimiseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, mutta siinä hyödynnettiin myös kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön empiirinen materiaali kerättiin kahdenkeskisinä haastatteluina marraskuun 2017 aikana työn toimeksiantajan tiloissa. Pankin koko henkilökunta osallistui tutkimukseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työyhteisöviestintää ja sisäisen viestinnän kanavia, jonka jälkeen siirrytään sisäisen viestinnän arvioimista koskevaan osuuteen. Ennen tutkimustulosten esittelyä käydään läpi tutkimusmenetelmään liittyvää teoriaa sekä kerrotaan tutkimuksen toteuttamiseen liittyvistä asioista. Opinnäytetyössä on hyödynnetty kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Tutkimustulosten perusteella pankin sisäistä viestintää voidaan pitää monilta osin onnistuneena. Pankissa vallitsee hyvä ja avoin viestintäilmapiiri. Työyhteisön jäsenet luottavat toisiinsa ongelmatilanteissa ja työntekijöiden on helppo keskustella toistensa sekä esimiesten kanssa. Kehityskohteita havaitiin konttorien välisessä viestinnässä, virallisissa ohjeissa, intranetissa, liiallisessa olettamisessa viestintätilanteissa ja palautteen antamisessa sekä saamisessa. Yrityksen johto kykenee tulevaisuudessa sunnittelemaan sisäistä viestintäänsä tässä tutkimuksessa ilmenneiden asioiden perusteella.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, mutta siinä hyödynnettiin myös kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyön empiirinen materiaali kerättiin kahdenkeskisinä haastatteluina marraskuun 2017 aikana työn toimeksiantajan tiloissa. Pankin koko henkilökunta osallistui tutkimukseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työyhteisöviestintää ja sisäisen viestinnän kanavia, jonka jälkeen siirrytään sisäisen viestinnän arvioimista koskevaan osuuteen. Ennen tutkimustulosten esittelyä käydään läpi tutkimusmenetelmään liittyvää teoriaa sekä kerrotaan tutkimuksen toteuttamiseen liittyvistä asioista. Opinnäytetyössä on hyödynnetty kirjallisia ja sähköisiä lähteitä.
Tutkimustulosten perusteella pankin sisäistä viestintää voidaan pitää monilta osin onnistuneena. Pankissa vallitsee hyvä ja avoin viestintäilmapiiri. Työyhteisön jäsenet luottavat toisiinsa ongelmatilanteissa ja työntekijöiden on helppo keskustella toistensa sekä esimiesten kanssa. Kehityskohteita havaitiin konttorien välisessä viestinnässä, virallisissa ohjeissa, intranetissa, liiallisessa olettamisessa viestintätilanteissa ja palautteen antamisessa sekä saamisessa. Yrityksen johto kykenee tulevaisuudessa sunnittelemaan sisäistä viestintäänsä tässä tutkimuksessa ilmenneiden asioiden perusteella.