AAC-menetelmien tuominen ensihoitoon – perehdytys puhetta tukevaan ja korvaavaan kommunikaatioon
Aaltonen, Aleksi (2018)
Aaltonen, Aleksi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ensihoidon koulutukseen sopiva perehdytysopas, jonka tavoitteena on herättää ensihoidon tulevat ammattilaiset AAC-menetelmien tarjoamiin hyötyihin ja mahdollisuuksiin ensihoidossa. Tavoitteena on edistää ensihoitajien kykyä kommunikoida kaikkien potilasryhmien kanssa. Opinnäytetyönä laadittu materiaali toimii perehdyttävänä itseopiskelumateriaalina.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu AAC-menetelmien määritelmistä, olemassa oleviin menetelmiin tutustumisesta ja jo olemassa olevaan tutkimustietoon niiden käytöstä. Teoriaosuus koostettiin eri yhdistysten ja liittojen laatimista, vapaasti saatavilla olevista internetmateriaaleista ja kirjallisuudesta. Ensihoitajien ja asiantuntijoiden haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin laadullisesti ja niiden pohjalta valittiin perehdytysoppaaseen sopivimmat menetelmät.
Ensihoitajien haastatteluissa selvisi, että kommunikaatiohaasteet ensihoidossa ovat valtakunnallisia ja yhtä vanhoja kuin ensihoito Suomessa. AAC-asiantuntijahaastatteluissa valkeni AAC-menetelmien kirjon laajuus ja valtava potentiaali, jota terveydenhuollossa hyödynnetään hyvin vähän olemassa olevaan tutkimustietoon nähden. Haastatteluiden pohjalta ja teoriatietoa hyödyntäen laadittiin opas jaettavaksi opetus- ja koulutuskäyttöön valmiille ensihoitajille ja ensihoitajaopiskelijoille.
Jatkotyönä ensihoitajille voisi laatia kuvasanakirjan mukana kannettavaksi. Myös tämän opinnäytetyön vaikutuksia siihen tutustuneisiin ensihoitajiin ja opiskelijoihin olisi hyvä kartoittaa. AAC-menetelmien sisällyttämistä opetussuunnitelmaan tulisi myös pohtia ja pohjatyötä asian eteen tehdä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu AAC-menetelmien määritelmistä, olemassa oleviin menetelmiin tutustumisesta ja jo olemassa olevaan tutkimustietoon niiden käytöstä. Teoriaosuus koostettiin eri yhdistysten ja liittojen laatimista, vapaasti saatavilla olevista internetmateriaaleista ja kirjallisuudesta. Ensihoitajien ja asiantuntijoiden haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Haastattelut analysoitiin laadullisesti ja niiden pohjalta valittiin perehdytysoppaaseen sopivimmat menetelmät.
Ensihoitajien haastatteluissa selvisi, että kommunikaatiohaasteet ensihoidossa ovat valtakunnallisia ja yhtä vanhoja kuin ensihoito Suomessa. AAC-asiantuntijahaastatteluissa valkeni AAC-menetelmien kirjon laajuus ja valtava potentiaali, jota terveydenhuollossa hyödynnetään hyvin vähän olemassa olevaan tutkimustietoon nähden. Haastatteluiden pohjalta ja teoriatietoa hyödyntäen laadittiin opas jaettavaksi opetus- ja koulutuskäyttöön valmiille ensihoitajille ja ensihoitajaopiskelijoille.
Jatkotyönä ensihoitajille voisi laatia kuvasanakirjan mukana kannettavaksi. Myös tämän opinnäytetyön vaikutuksia siihen tutustuneisiin ensihoitajiin ja opiskelijoihin olisi hyvä kartoittaa. AAC-menetelmien sisällyttämistä opetussuunnitelmaan tulisi myös pohtia ja pohjatyötä asian eteen tehdä.