Lisätty todellisuus ja kuinka sitä voidaan hyödyntää markkinointiviestinnässä
Montonen, Heli (2018)
Montonen, Heli
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158351
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutustuin lisätyn todellisuuden historiaan, tekniikkaan sekä sovellusalueisiin. Lisätyllä todellisuudella tarkoitetaan virtuaalisen informaation yhdistämistä reaaliajassa todelliseen maailmaan erilaisten digitaalisten näyttöjen avulla. Tutkielmani tavoite oli tutustua lisätyn todellisuuden teoriaan ja käytäntöön sekä selvittää keinoja, kuinka lisättyä todellisuutta voitaisiin hyödyntää markkinointiviestinnässä. Idea tutkielmaani lähti työskenneltyäni Oulun ammattikorkeakoululla viestintäasiantuntijana, jossa olemme pohtineet uusia viestintätapoja, joita hyödyntää tulevaisuudessa. Aiheeksi valikoitui lisätty todellisuus, sillä toivoin tutkielmani aiheen tuovan uusia ideoita työyhteisölleni sekä lisävään ammattitaitoani.
Tietoperustani on koostettu lisättyä todellisuutta, virtuaalitodellisuuta sekä markkinointiviestintää käsittelevien kirjallisuuden sekä tieteellisten artikkeleiden ja videoiden pohjalta. Tämän lisäksi tutkimusmenetelmänä käyttämässämäni teemahaastattelussa olen haastatellut Oulun yliopistolla työskentelevää Arttu Niemelää lisätyn todellisuuden haasteista sekä tulevaisuudesta. Tässä haastattelussa esiin tulleita asioita nostan esiin ja pohdiskelen myös johtopäätöksissä.
Tutkimukseni avulla sain selville lisätyn todellisuuden teknologian nykytilanteen sekä ennusteen kädessä pidettävien lisätyn todellisuuden alustojen yleistymisestä. Tutkimuksessani havaittiin, että lisätyn todellisuuden käyttäminen markkinointiviestinnässä lisäisi asiakkaan ja tuotteen välistä vuorovaikutusta. Lisäksi tutkimuksessani kävi ilmi, että lisätyn todellisuuden käyttäminen markkinointiviestinnässä voi olla eduksi brändille ja sen luomiselle. Tästä huolimatta tämän hetkisen teknologian vuoksi lisätyn todellisuuden laajamittaiseen käyttöön ottamiseen vaaditaan vielä huomattava määrä sovelluskehittämistä.
Näiden lisäksi tutkimukseni tuloksena löysin jatkotutkimuskohteita liittyen tulevaisuuden haasteisiin lisätyn todellisuuden parissa. Näistä yksi on kyberturvallisuus ja se, kuinka lisätty todellisuus saattaa tuoda tullessaan uudenlaisia uhkakuvia turvallisuuteemme sähköisissä verkoissa. Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia lisää digitaalista kuilua lisätyn todellisuuden näkökulmasta. Tällä tarkoitetaan haasteellista tilannetta, jossa ihmisten eriarvoisuus lisääntyisi niiden välillä, joilla olisi käytössään tarvittava tulevaisuuden teknologia ja niiden joilla sitä ei ole.
Tietoperustani on koostettu lisättyä todellisuutta, virtuaalitodellisuuta sekä markkinointiviestintää käsittelevien kirjallisuuden sekä tieteellisten artikkeleiden ja videoiden pohjalta. Tämän lisäksi tutkimusmenetelmänä käyttämässämäni teemahaastattelussa olen haastatellut Oulun yliopistolla työskentelevää Arttu Niemelää lisätyn todellisuuden haasteista sekä tulevaisuudesta. Tässä haastattelussa esiin tulleita asioita nostan esiin ja pohdiskelen myös johtopäätöksissä.
Tutkimukseni avulla sain selville lisätyn todellisuuden teknologian nykytilanteen sekä ennusteen kädessä pidettävien lisätyn todellisuuden alustojen yleistymisestä. Tutkimuksessani havaittiin, että lisätyn todellisuuden käyttäminen markkinointiviestinnässä lisäisi asiakkaan ja tuotteen välistä vuorovaikutusta. Lisäksi tutkimuksessani kävi ilmi, että lisätyn todellisuuden käyttäminen markkinointiviestinnässä voi olla eduksi brändille ja sen luomiselle. Tästä huolimatta tämän hetkisen teknologian vuoksi lisätyn todellisuuden laajamittaiseen käyttöön ottamiseen vaaditaan vielä huomattava määrä sovelluskehittämistä.
Näiden lisäksi tutkimukseni tuloksena löysin jatkotutkimuskohteita liittyen tulevaisuuden haasteisiin lisätyn todellisuuden parissa. Näistä yksi on kyberturvallisuus ja se, kuinka lisätty todellisuus saattaa tuoda tullessaan uudenlaisia uhkakuvia turvallisuuteemme sähköisissä verkoissa. Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia lisää digitaalista kuilua lisätyn todellisuuden näkökulmasta. Tällä tarkoitetaan haasteellista tilannetta, jossa ihmisten eriarvoisuus lisääntyisi niiden välillä, joilla olisi käytössään tarvittava tulevaisuuden teknologia ja niiden joilla sitä ei ole.