Retro FPS -prototyyppi nykypelimoottorilla
Bergström, Rasmus (2018)
Bergström, Rasmus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148107
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli luoda vanhojen FPS-pelien hengessä niiden suunnittelua, ja toteutustapoja mukaileva FPS-pelin (First Person Shooter, ensimmäisen persoonan ammuskelupeli) prototyyppi, joka toimisi pohjana oman idean jatkokehittelyä varten.
Vanhojen FPS-pelien teknistä toteutusta ja peli- ja kenttäsuunnittelua tutkiessa selvisi, että verrattaessa uudempiin vastaaviin peleihin suurimmat erot löytyivät 2D-spritejen käytössä ja kenttäsuunnittelussa.
Prototyyppi suunniteltiin toteutettavaksi modernilla pelimoottorilla, ja siihen tehtiin kaikki tarvittavat komponentit itse käyttämällä apuna 3D-mallinnukseen ja 2D-grafiikkaan soveltuvia ohjelmistoja sekä C#-ohjelmointikieltä pelin ominaisuuksien ohjelmointiin. Prototyypille määriteltiin projektin onnistumista mittaavat kriteerit ja listattiin kaikki toimivaa prototyyppiä varten tarvittavat komponentit.
Prototyypissä toteutettiin pelin kentät käyttäen niiden rakentamiseen 3D-malleja. Viholliset ja pelistä löytyvät tavarat toteutettiin käyttämällä 2D-spritejä niiden kuvastamiseen. Kaikki pelin toiminnallisuudet ohjelmoitiin C#-ohjelmointikielellä.
Valmis prototyyppi täytti kaikki sille määritellyt kriteerit, vaikka jotkin toiminnallisuudet eivät olleet aivan niin optimoituja, kuin olisivat voineet olla. Tuloksena oli kaksi pelattavaa kenttää käsittävä FPS-peli, joka näytti ja tuntui samalta kuin esikuvansa.
Prototyypin pohjalta peli-ideaa päätettiin jatkaa harrasteprojektina, sillä itse kaikki komponentit tekemällä valmiin pelin vaatima aika ja vaiva olisi liian iso.
Vanhojen FPS-pelien teknistä toteutusta ja peli- ja kenttäsuunnittelua tutkiessa selvisi, että verrattaessa uudempiin vastaaviin peleihin suurimmat erot löytyivät 2D-spritejen käytössä ja kenttäsuunnittelussa.
Prototyyppi suunniteltiin toteutettavaksi modernilla pelimoottorilla, ja siihen tehtiin kaikki tarvittavat komponentit itse käyttämällä apuna 3D-mallinnukseen ja 2D-grafiikkaan soveltuvia ohjelmistoja sekä C#-ohjelmointikieltä pelin ominaisuuksien ohjelmointiin. Prototyypille määriteltiin projektin onnistumista mittaavat kriteerit ja listattiin kaikki toimivaa prototyyppiä varten tarvittavat komponentit.
Prototyypissä toteutettiin pelin kentät käyttäen niiden rakentamiseen 3D-malleja. Viholliset ja pelistä löytyvät tavarat toteutettiin käyttämällä 2D-spritejä niiden kuvastamiseen. Kaikki pelin toiminnallisuudet ohjelmoitiin C#-ohjelmointikielellä.
Valmis prototyyppi täytti kaikki sille määritellyt kriteerit, vaikka jotkin toiminnallisuudet eivät olleet aivan niin optimoituja, kuin olisivat voineet olla. Tuloksena oli kaksi pelattavaa kenttää käsittävä FPS-peli, joka näytti ja tuntui samalta kuin esikuvansa.
Prototyypin pohjalta peli-ideaa päätettiin jatkaa harrasteprojektina, sillä itse kaikki komponentit tekemällä valmiin pelin vaatima aika ja vaiva olisi liian iso.