dc.contributor.author | Jakobsson, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2018-05-16T12:11:46Z | |
dc.date.available | 2018-05-16T12:11:46Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201805168412 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/146513 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta examensarbete är att undersöka det pedagogiska värdet av att använda sig av estetiska lärprocesser inom behandlingen av ungdomar med mental ohälsa. Jag vill därmed undersöka ifall användandet av estetiska lärprocesser kan ha en positiv inverkan på ungdomars mentala hälsa. Vidare vill jag även fördjupa mig i vad en estetisk lärprocess är och hur man kan integrera detta i mentalvården. Jag kommer även att behandla vilket förhållande kreativitet har till det estetiska samt hur man kan främja ett kreativt arbetsklimat. Slutligen kommer jag att lyfta fram några metoder som går att använda tillsammans med estetiska lärprocesser.
Jag har gjort en kvalitativ studie genom att muntligt intervjua fem stycken danska pedagoger som har ingående kunskaper i att arbeta med estetiska lärprocesser tillsammans med ungdomar. Resultatet visade att det finns ett pedagogiskt värde av att använda sig av estetiska lärprocesser som en metod för att öka ungdomars välmående så länge ungdomen har ett behov av att uttrycka sig och pedagogen tror på estetiska lärprocessers pedagogiska värde.
Man kan slutligen konstatera att för ungdomar som har ett behov av att uttrycka sig så ger estetiska lärprocesser möjlighet till utveckling inom flera olika områden. Estetiska lärprocesser ökar individens välmående, förståelse för sig själv, sin omvärld samt fungerar som ett språk för det som individen inte kan uttrycka med ord. | sv |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia taiteellisen oppimisprosessien käyttämisestä saatava pedagoginen arvo mielenterveyshuollossa. Haluan tutkia, voivatko taiteelliset oppimisprosessit edesauttaa nuorison mielenterveyttä ja selostaa millä lailla taiteelliset oppimisprosessit voivat vaikuttaa henkilön psyykkiseen hyvinvointiin ja kehitykseen positiivisella tavalla. Haluan myös perehtyä taiteellisiin oppimisprosesseihin ja tutkia miten taiteellisia oppimisprosesseja voidaan integroida mielenterveyshuoltoon. Tulen myös käsittelemään, miten luovuus suhtautuu estetiikkaan ja miten voidaan edistää luovia työtapoja. Viimeisenä käsittelen joitakin menetelmiä, joita voidaan käyttää yhdessä taiteellisen oppimisprosessien kanssa.
Olen tehnyt kvalitatiivisen tutkimuksen, haastattelemalla viittä tanskalaista pedagogia joilla on paljon osaamista taiteellisista oppimisprosesseista nuorten parissa. Tutkimuksen tulokset näyttävät, että taiteellisilla oppimisprosesseilla on pedagoginen arvo, jos nuorella henkilöllä on tarvetta ilmaisuun ja pedagogi uskoo taiteellisten oppimisprosessien pedagogiseen arvoon.
Lopuksi voidaan todeta, että taiteelliset oppimisprosessit antavat mahdollisuuden kehittyä monilla eri alueilla, kun nuorella henkilöllä on tarvetta ilmaisuun. Taiteelliset oppimisprosessit parantavat yksilöiden hyvinvointia, itsensä ja ympäristön ymmärtämistä ja toimii esteettisenä kielenä asioille, joita henkilö ei pysty ilmaisemaan sanoilla. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis is to investigate the pedagogical value of using aesthetical learning processes as a method in the mental health care of youth. I want to investigate if aesthetic learning processes can help youths with their mental health. Furthermore, I have immersed myself in what an aesthetic learning process is and how you could integrate it in the mental health care. In this thesis you can also read about the relationship between creativity and aesthetics and how you can support a creative working atmosphere. Finally, some methods that can be used together with aesthetic learning processes are presented.
The material for my qualitative study consists of five interviews with Danish pedagogues which have profound knowledge about using aesthetic learning processes with youth. The result of this study shows that there is a pedagogical value of using aesthetical learning processes in the mental health care of youth, as long as the youth has a need to express themselves and the pedagogue believes in the pedagogical value of aesthetic learning processes.
The conclusion of this thesis is that aesthetic learning processes give a chance for development in different areas for youths who have a need to express themselves. Aesthetic learning processes increase individual’s wellbeing, understanding of themselves, the surrounding world and works as an aesthetic language for things that can’t be expressed with words. | en |
dc.language.iso | swe | |
dc.publisher | Yrkeshögskolan Novia | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Det estetiska språket : en kvalitativ studie om det pedagogiska värdet av att använda sig av estetiska lärprocesser inom behandlingen av ungdomar med mental ohälsa | sv |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/25494 | |
dc.organization | Yrkeshögskolan Novia | |
dc.contributor.organization | Yrkeshögskolan Novia | |
dc.subject.keyword | Estetiska lärprocesser | |
dc.subject.keyword | mentalvård | |
dc.subject.keyword | estetik | |
dc.subject.keyword | kreativitet | |
dc.subject.keyword | metod | |
dc.subject.keyword | ungdom | |
dc.subject.keyword | pedagog | |
dc.subject.keyword | sinnen | |
dc.subject.specialization | Socionom | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Det sociala området, Vasa | |