Palvelujen markkinointi kuluttaja-asiakkaille : Markkinointisuunnitelma valokuvaamolle
Ilanen, Henri (2018)
Ilanen, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178631
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma uuden valokuvaamon toimintaa varten. Yrityksen liiketoimintasuunnitelma rajattiin työn ulkopuolelle. Toimeksiantaja oli opinnäytetyön kirjoittajan oma yritys, joka on vuodesta 2007 tarjonnut valokuvaviestinnällisiä palveluita yritysasiakkaille. Kuluttaja-asiakkaisiin keskittyminen uuden valokuvaamon muodossa tarkoittaisi toiminnan laajentamista ja monipuolistumista.
Kohdealueen asukkaiden kulutus- ja viestintätottumuksista kerättiin markkinointisuunnitelmaa varten tietoa kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely luotiin verkkolomakkeelle, jota jaettiin kohdealuetta käsittelevissä Facebook-ryhmissä kevään 2018 aikana. Kyselyyn vastasi 78 henkilöä.
Kyselytutkimuksen tärkeimpiä tuloksia olivat yrityksen kohderyhmien hahmottuminen, kohderyhmien toivomat palvelut ja alueen asukkaiden eniten käyttämät viestintäkanavat. Suurin osa tutkimukseen vastanneista oli 30–40-vuotiaita perheellisiä naisia. Ylivoimaisesti suosituin viestintäkanava ja tiedonhaun väline oli sosiaalisen median palvelu Facebook. Vastauksista selvisi, että kuvaamon palveluvalikoiman tulisi olla selkeä ja painottua perheille tarjottaviin kuvauspalveluihin, passikuviin sekä fyysisiin kuvatuotteisiin eli teetettyihin kuviin. Tutkimuksen tuloksia ja markkinoinnin teoriaa hyväksikäyttäen laadittiin suhdemarkkinoinnin periaatteita noudattava markkinointisuunnitelma.
Työn kirjoittaja suositteli, että uutta liiketoimintaa tai yrityksen markkinointia suunnittelevan henkilön tulisi miettiä toimintaa suhdemarkkinoinnin näkökulmasta. Vuorovaikutus kuluttaja- ja yritysasiakkaiden kanssa perustuu suhteisiin, joita tulisi kehittää ja vaalia yritystoiminnan ajan, jotta ne saataisiin tuottamaan mahdollisimman suurta arvoa sekä yritykselle itselleen että asiakkaalle.
Kohdealueen asukkaiden kulutus- ja viestintätottumuksista kerättiin markkinointisuunnitelmaa varten tietoa kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla. Kysely luotiin verkkolomakkeelle, jota jaettiin kohdealuetta käsittelevissä Facebook-ryhmissä kevään 2018 aikana. Kyselyyn vastasi 78 henkilöä.
Kyselytutkimuksen tärkeimpiä tuloksia olivat yrityksen kohderyhmien hahmottuminen, kohderyhmien toivomat palvelut ja alueen asukkaiden eniten käyttämät viestintäkanavat. Suurin osa tutkimukseen vastanneista oli 30–40-vuotiaita perheellisiä naisia. Ylivoimaisesti suosituin viestintäkanava ja tiedonhaun väline oli sosiaalisen median palvelu Facebook. Vastauksista selvisi, että kuvaamon palveluvalikoiman tulisi olla selkeä ja painottua perheille tarjottaviin kuvauspalveluihin, passikuviin sekä fyysisiin kuvatuotteisiin eli teetettyihin kuviin. Tutkimuksen tuloksia ja markkinoinnin teoriaa hyväksikäyttäen laadittiin suhdemarkkinoinnin periaatteita noudattava markkinointisuunnitelma.
Työn kirjoittaja suositteli, että uutta liiketoimintaa tai yrityksen markkinointia suunnittelevan henkilön tulisi miettiä toimintaa suhdemarkkinoinnin näkökulmasta. Vuorovaikutus kuluttaja- ja yritysasiakkaiden kanssa perustuu suhteisiin, joita tulisi kehittää ja vaalia yritystoiminnan ajan, jotta ne saataisiin tuottamaan mahdollisimman suurta arvoa sekä yritykselle itselleen että asiakkaalle.