Lasten media-aiheiset leikit päiväkodissa
Kinnari, Laura (2018)
Kinnari, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178754
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lapset käyttävät median sisältöjä leikeissään eli leikkivät medialeikkejä päiväkodissa. Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusta, jossa havainnoitiin lasten vapaita leikkejä vantaalaisessa esiopetusryhmässä.
Aineisto koostui helmi- ja maaliskuussa 2018 käydyistä viidestä havainnointikerrasta. Niiden aikana havainnoitiin yhteensä kaksitoista mediasisältöistä leikkiä, joita oli leikkimässä viisitoista esiopetuksen lasta. Aineisto analysoitiin jakamalla leikit niiden piirteiden perusteella eri luokkiin. Luokittelun pohjana käytettiin Suvi Pennasen (2009) laatimaa medialeikkiluokittelua, jota laajennettiin kahdella uudella luokalla vastaamaan aineistoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että lapset leikkivät medialeikkejä runsaasti, ja media näkyi leikeissä monin eri tavoin. Pojilla yleisimpiä olivat pelien ja elokuvien tapahtumia jäljittelevät leikit. Tytöt leikkivät medialeikkejä vähemmän, ja heillä yleisimmät medialeikit olivat leikkejä, jotka syntyivät tabletilla pelaamisen yhteydessä niin ikään pelin jatkoksi. Leikkien lisäksi media oli isossa osassa lasten käymiä keskusteluja niin leikin aikana kuin niiden ulkopuolella.
Koska media on merkittävä osa lasten arkea ja heidän mielenkiinnonkohteitaan, on tärkeää, että lasten kanssa toimivat aikuiset ovat niistä tietoisia. Tutkimusten avulla aiheesta saadaan laajempi näkemys, mutta asiaan on voi perehtyä myös käytännönläheisesti lasten leikkejä seuraten ja heidän kanssaan mediasta keskustellen. Vaikka mediasisällöt ovat vaikuttaneet lasten leikkeihin jo vuosia, medialeikkitutkimus on vielä suhteellisen tuoretta ja täynnä mahdollisuuksia.
Aineisto koostui helmi- ja maaliskuussa 2018 käydyistä viidestä havainnointikerrasta. Niiden aikana havainnoitiin yhteensä kaksitoista mediasisältöistä leikkiä, joita oli leikkimässä viisitoista esiopetuksen lasta. Aineisto analysoitiin jakamalla leikit niiden piirteiden perusteella eri luokkiin. Luokittelun pohjana käytettiin Suvi Pennasen (2009) laatimaa medialeikkiluokittelua, jota laajennettiin kahdella uudella luokalla vastaamaan aineistoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että lapset leikkivät medialeikkejä runsaasti, ja media näkyi leikeissä monin eri tavoin. Pojilla yleisimpiä olivat pelien ja elokuvien tapahtumia jäljittelevät leikit. Tytöt leikkivät medialeikkejä vähemmän, ja heillä yleisimmät medialeikit olivat leikkejä, jotka syntyivät tabletilla pelaamisen yhteydessä niin ikään pelin jatkoksi. Leikkien lisäksi media oli isossa osassa lasten käymiä keskusteluja niin leikin aikana kuin niiden ulkopuolella.
Koska media on merkittävä osa lasten arkea ja heidän mielenkiinnonkohteitaan, on tärkeää, että lasten kanssa toimivat aikuiset ovat niistä tietoisia. Tutkimusten avulla aiheesta saadaan laajempi näkemys, mutta asiaan on voi perehtyä myös käytännönläheisesti lasten leikkejä seuraten ja heidän kanssaan mediasta keskustellen. Vaikka mediasisällöt ovat vaikuttaneet lasten leikkeihin jo vuosia, medialeikkitutkimus on vielä suhteellisen tuoretta ja täynnä mahdollisuuksia.