Aktiivisia kansalaisia etsimässä : Kuinka markkinoida aktiivista kansalaisuutta monikulttuuriselle kohderyhmälle?
Levander, Linda Jasmin (2018)
Levander, Linda Jasmin
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178659
Tiivistelmä
Yhteiskuntamme on muuttumassa aina vain monikulttuurisempaan suuntaan. Suomeen muuttaa vuosittain useita eri taustan omaavia maahanmuuttajia, jotka tulisi saada aktiiviseksi osaksi yhteiskunnan toimintaa. Kolmas sektori on omalta osaltaan tuomassa maahanmuuttajien ääntä esiin, ja vahvistamassa heidän asemaansa yhteiskunnassa. Yhdistysten on kuitenkin hankala tukea maahanmuuttajataustaisia, jos heitä ei osata tavoittaa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Luonto-Liiton tilauksesta yhdistyksen monikulttuuriselle ryhmälle. Luonto-Liitto on Suomen Luonnonsuojeluliiton nuorisojärjestö, ja sen tavoitteena on järjestää lapsille ja nuorille positiivisia luontokokemuksia ja ympäristökasvatusta. Opinnäytetyössä kehitetään monikulttuurisen toimintaryhmän markkinointimallia. Työssä selvitetään miten maahanmuuttajataustaiset näkevät aktiivisen kansalaisuuden osana yhteiskuntaa ja omaa elämäänsä, sekä sitä, mikä on toimivin keino markkinoida kansalaistoimintaa heille. Työ on kehittämistyö, ja se toteutettiin lähtemällä suoraan kokeilemaan, miten markkinointi käytännössä toteutuu, ja mitkä markkinointikeinot toimivat. Aineistoa varten on haastateltu seitsemäntoista henkilön monikulttuurista ryhmää, sekä yhtä ryhmän aktiivista toimijaa yksilöhaastatteluna. Haastateltava ryhmä on monikulttuurinen, ja he edustavat sekä suomalaistaustaisia, että maahanmuuttajataustaisia ihmisiä.
Tuloksista selviää, että kulttuurien väliset ystävyydet ovat tärkeitä varsinkin maahanmuuttajien kotoutumisen kannalta, ja että tämän kaltaiselle monikulttuuriselle toimintaryhmälle on tarvetta tässä yhteiskunnassa. Kokeilun tuloksista näkee, että myös markkinoinnin toimivin keino on ystävän tai perheenjäsenen kutsu tai suositus. Tämän pohjalta olen toteuttanut Luonto-Liiton monikulttuuriselle toimintaryhmälle
toiminnan suunnittelu- ja markkinointioppaan. Opas avustaa ryhmää suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia tapahtumia, sekä markkinoimaan niitä mahdollisimman toimivalla tavalla. Opinnäytetyö hyödyttää muita järjestökentän toimijoita selvittämällä maahanmuuttajien asenteita ja kokemuksia aktiivisesta kansalaistoiminnasta.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Luonto-Liiton tilauksesta yhdistyksen monikulttuuriselle ryhmälle. Luonto-Liitto on Suomen Luonnonsuojeluliiton nuorisojärjestö, ja sen tavoitteena on järjestää lapsille ja nuorille positiivisia luontokokemuksia ja ympäristökasvatusta. Opinnäytetyössä kehitetään monikulttuurisen toimintaryhmän markkinointimallia. Työssä selvitetään miten maahanmuuttajataustaiset näkevät aktiivisen kansalaisuuden osana yhteiskuntaa ja omaa elämäänsä, sekä sitä, mikä on toimivin keino markkinoida kansalaistoimintaa heille. Työ on kehittämistyö, ja se toteutettiin lähtemällä suoraan kokeilemaan, miten markkinointi käytännössä toteutuu, ja mitkä markkinointikeinot toimivat. Aineistoa varten on haastateltu seitsemäntoista henkilön monikulttuurista ryhmää, sekä yhtä ryhmän aktiivista toimijaa yksilöhaastatteluna. Haastateltava ryhmä on monikulttuurinen, ja he edustavat sekä suomalaistaustaisia, että maahanmuuttajataustaisia ihmisiä.
Tuloksista selviää, että kulttuurien väliset ystävyydet ovat tärkeitä varsinkin maahanmuuttajien kotoutumisen kannalta, ja että tämän kaltaiselle monikulttuuriselle toimintaryhmälle on tarvetta tässä yhteiskunnassa. Kokeilun tuloksista näkee, että myös markkinoinnin toimivin keino on ystävän tai perheenjäsenen kutsu tai suositus. Tämän pohjalta olen toteuttanut Luonto-Liiton monikulttuuriselle toimintaryhmälle
toiminnan suunnittelu- ja markkinointioppaan. Opas avustaa ryhmää suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia tapahtumia, sekä markkinoimaan niitä mahdollisimman toimivalla tavalla. Opinnäytetyö hyödyttää muita järjestökentän toimijoita selvittämällä maahanmuuttajien asenteita ja kokemuksia aktiivisesta kansalaistoiminnasta.