Uuden tuotteen markkinakartoitus
Mehtonen, Lauri (2018)
Mehtonen, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188989
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantoyritykselle, onko uusille markkinoille hyvä lähteä kilpailemaan. Tavoitteena oli myös kartoittaa valittujen markkinoiden kilpailutilanne ja koko. Tarkasteltavat kilpailijat toimeksiantaja on valinnut itse etukäteen.
Teoriaosuudessa on kerrottu ensin yrityksestä ja sen toimialasta, jonka jälkeen tärkeitä käsitteitä on avattu erikseen. Teoriassa on käsitelty toimialan markkinoita, kilpailijoita sekä ulkoista toimintaympäristöä.
Empiriassa on tarkasteltu toimeksiantoyrityksen heikkouksia ja vahvuuksia SWOT-analyysillä ja selvitetty valmiiksi valittujen yritysten talous- ja tuotetilannetta. Lisäksi työssä on kartoitettu ulkomaalaisten yritysten ominaisuuksia ja vertailtu niiden tuotteita Suomessa toimiviin kilpailijoihin.
Ennen päätöstä uusille markkinoille lähtemisestä toimeksiantoyrityksen kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota omien tuotteiden erottuvuuteen markkinoilla sekä tarkastella markkinoiden sen hetkistä tilannetta ja trendien muuttumista. Toimeksiantoyrityksen tulee tuoda itsensä hyvin esille markkinoimalla oikein.
Teoriaosuudessa on kerrottu ensin yrityksestä ja sen toimialasta, jonka jälkeen tärkeitä käsitteitä on avattu erikseen. Teoriassa on käsitelty toimialan markkinoita, kilpailijoita sekä ulkoista toimintaympäristöä.
Empiriassa on tarkasteltu toimeksiantoyrityksen heikkouksia ja vahvuuksia SWOT-analyysillä ja selvitetty valmiiksi valittujen yritysten talous- ja tuotetilannetta. Lisäksi työssä on kartoitettu ulkomaalaisten yritysten ominaisuuksia ja vertailtu niiden tuotteita Suomessa toimiviin kilpailijoihin.
Ennen päätöstä uusille markkinoille lähtemisestä toimeksiantoyrityksen kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota omien tuotteiden erottuvuuteen markkinoilla sekä tarkastella markkinoiden sen hetkistä tilannetta ja trendien muuttumista. Toimeksiantoyrityksen tulee tuoda itsensä hyvin esille markkinoimalla oikein.